ייעוץ חינוכי

  • الآداب

  • 240

  • جبل المشارف

  • מחקרי, לא מחקרי

  • מידע כללי:

    התוכנית מכשירה לתפקיד יועץ/ת חינוכי/ת, באמצעות הקניית תשתית עיונית, מחקרית ומעשית בתחום הייעוץ החינוכי. הסטודנטים לומדים לפתח אסטרטגיות עבודה ושיטות התערבות כגון: איתור צרכים של ילדים, הורים וצוות, היוועצות פרטנית וקבוצתית עם צוותים חינוכיים, ייעוץ לפרט, התערבות מול הורים, תכנון והעברת תכניות התערבות, התערבות במצבי לחץ ומשבר ואבחון המערכת ודרכי ההתערבות בה.

    הלימודים במגמה שנים דגש על צמיחה אישית, פיתוח ושכלול מיומנויות אישיות ומקצועיות בתוך הסביבה בה פועל היועץ ותוך שימוש בידע מחקרי כבסיס לדרכי ההתערבות.

     

    למי מיועדים הלימודים במגמה?

    לכל מי שמעוניין לסייע לתלמידים (צעירים ומבוגרים) בתהליכי התפתחות נורמטיבית, לסייע לתלמידים בעלי בעיות שונות בתהליכי ההתפתחות ולאלו החווים קשיים שונים כגון קשיי הסתגלות או משבר.

     

    המגמה לייעוץ חינוכי באוניברסיטה העברית מזמינה אותך:

    • להיות כוח מסייע ומניע בשלב רגיש בחייהם של תלמידים
    • לעבור הכשרה בייעוץ חינוכי במסגרות בית ספריות (יסודי, חטיבה ותיכון)
    • לרכוש ידע ומיומנות בתחום הייעוץ בבחירת מקצוע, ייעוץ למבוגרים וייעוץ במוסדות להשכלה גבוהה

     

    אתר החוג

    לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני

     

    מועדי הרשמה:

    רישום מוקדם: 19.1.20 - 1.4.20

    רישום מאוחר (על בסיס מקום פנוי): 1.4.20-31.7.20 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד)

     

    סדרי הרשמה ברמה אוניברסיטאית:

    סטודנטים שלמדו בארץ נרשמים במדור לרישום ולקבלת תלמידים של האוניברסיטה העברית באמצעות הרישום המקוון באתר האוניברסיטה העברית יש לצרף מסמכים על פי הדרישות המופיעות באתר.

    ברמת בית הספר לחינוך: 

    באמצעות יצירת חשבון במערכת ההרשמה, מילוי פרטים וצירוף גיליון ציונים חתום בחותמת האוניברסיטה/המכללה בה למד, הכולל ממוצע ל  תואר בוגר  ואישור זכאות ל  תואר בוגר  .*

    מועמדים שלמדו את התואר בחו"ל,  צריכים להירשם במדור רישום וקבלת תלמידים מחו"ל, טל' 02-5882607 http://info.huji.ac.il/en-overseas

     

    לתשומת לבכם לא יטופלו בקשותיהם של מועמדים שלא השלימו את שני הליכי ההרשמה ולא צירפו את כל המסמכים הנדרשים.

     

    בטופס ההרשמה הפנימי של החוג לחינוך ניתן להירשם לשלוש מגמות עפ"י סדר עדיפויות. לסדר העדיפויות יינתן משקל בשיקולי הקבלה של המגמה. אנא שימו לב לכך שחלק מהמגמות מטפלות במועמדים שנרשמו רק בעדיפות ראשונה או שנייה (פירוט נמצא בדף של כל מגמה). 

     

    * מועמדים אשר טרם קיבלו זכאות ל  תואר בוגר , יש לצרף רק גיליון ציונים רשמי, מקורי, חתום, הכולל ממוצע ביניים לתואר.

     

    מבנה התכנית:

    כל הסטודנטים במגמה חייבים ללמוד תכנית מלאה במשך שתי שנות לימוד. ניתן לדחות קורסי בחירה והשלמת כתיבת עבודת תיזה לשנה נוספת בתיאום עם ראש המגמה.

    הלימודים מתחילים ב סמסטר  א' ונפרסים על-פני ארבעה  סמסטר ים. בשנה א' הלימודים מתקיימים בימים ג' ו-ד'. בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום ג'. בכל שנה, הסטודנטים נדרשים לפנות יום נוסף לעבודה מעשית, מעבר לימים בהם מרוכזים השיעורים וההדרכה הקבוצתית. 

    הלימודים במגמה כוללים קורסים תיאורטיים לצד הכשרה מעשית.

     

    קורסים תיאורטיים

    שנה א'

    מתמקדת בלמידה של קורסי בסיס סביב עבודת היועצ/ת החינוכי/ת, האתגרים והמיומנויות הנדרשות בעבודתו/ה, כאשר הדגש הוא במיוחד על עבודה פרטנית של היועצ/ת. בין קורסים אלו נלמדים: יסודות הגישה הייעוצית, תקשורת בינאישית בעבודת היועץ, היבטים תרבותיים בייעוץ, יעוץ בעידן הדיגיטלי, פיתוח כישורים חברתיים, וגישות וכלים בבחירת תחום לימודים ומקצוע. כמו כן נלמדים קורסים המעשירים את הידע של היועץ בממשק בין העבודה היעוצית והעבודה הטיפולית-פסיכולוגית. כדוגמת, פסיכופתולוגיה של הילדות וההתבגרות, תהליכים טיפוליים בהתערבות אינדיווידאולית והתערבות במצבי משבר ביחיד ובמשפחה.

    שנה ב'

    מוקדשת להעמקה של היסודות שנלמדו ובהרחבת רפרטואר הידע והמיומנות של היועצ/ת לתחום העבודה המערכתית- היוועצות עם גורמי חינוך, עבודה עם הורים ועבודה קבוצתית עם תלמידים. בין הקורסים הנלמדים נמנים: תהליכים קבוצתיים בעבודת היועץ, היבטים תיאורטיים של הנחיית קבוצות, מיומנויות, תכניות מניעה והתערבות בייעוץ החינוכי, יישומי הייעוץ הארגוני, הורות התפתחות ושינוי, היוועצות: תיאוריה והלכה למעשה וליקויי למידה ותפקיד היועץ.

    הכשרה מעשית

    במסגרת של עבודה מעשית מתנסים התלמידים בעבודה פרטנית (שנה א') וקבוצתית (שנה ב') ובמגוון תפקידי הייעוץ במערכת החינוכית

     

    מטרות ההכשרה המעשית

    1. גיבוש תפיסה אינטגרטיבית של מקצוע הייעוץ החינוכי.
    2. הכרות עם המערכת החינוכית על כל מרכיביה ועם עבודת היועץ על מכלול תפקידיו.
    3. התנסות בתפקידי היועץ/ת החינוכי/ת ובהם: התנסות באבחון ומיפוי מערכתי, יעוץ לפרט, עבודה קבוצתית, תהליכי  היוועצות ותאום, בניית תוכנית עבודה ותוכניות התערבות.
    4. אימון בתהליכי משוב ורפלקציה על ההתנסויות.
    5. שימוש בידע מחקרי עדכני כבסיס לדרכי ההתערבות.
    6. השתתפות פעילה בפורום היוועצות עמיתים (בסדנה המלווה), כחלק מהבניית תפיסות ייעוציות ודרכי פעולה.
    7. פיתוח יוזמה ייעוצית ויישומה.
    8. פיתוח תפיסה ייעוצית רב תרבותית.

    על עבודתם המעשית מקבלים התלמידים הדרכה קבועה באוניברסיטה: הדרכה קבוצתית - אחת לשבוע (סביב צרכים, דילמות ותהליכים שעוברים הסטודנטים בעבודה הפרטנית והקבוצתית) והדרכה אינדיבידואלית - בהתאם לצורך. בנוסף מקבלים ליווי מהיועצת המאמנת במסגרת בית הספר שאליו שובצו. מעבר משנה א' לשנה ב' מותנה במילוי כל חובות הקורסים והפרקטיקום וקבלת הערכה חיובית מהיועצת המאמנת וממדריכות קורסי הפרקטיקום

    יום ההתנסות בשדה גמיש בתיאום בין הסטודנט/ית למסגרת הלימודית אליה הוא/היא משובצ/ת. לא תתאפשר עבודה מעשית בימי ו'.

     

    חוברת הסבר בנושא ההכשרה המעשית.

     

    תנאי קבלה

    ציונים

    ציון ממוצע של 83 לפחות בלימודי תואר הבוגר (יתרון לבעלי ציון 87 ומעלה).

    תחום לימודים תואר ראשון

    עדיפות לבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים (כגון: חינוך, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת).

    רקע מקצועי

     וותק של שנתיים לפחות בעבודה חינוכית, ייעוצית, חברתית, קהילתית או טיפולית.

    ראיון אישי

    ראיון אישי וקבוצתי עם חברי סגל המגמה (יתכן זימון ליותר מראיון אחד).

    התחייבות וימי לימודים

    התחייבות ללימודים מלאים: יומיים באוניברסיטה ויום בשדה (ראו תכנית הלימודים בשנתון האוניברסיטה). בשנה א' הלימודים מתקיימים בימי ג' ו-ד'. בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום ג'. יום ההתנסות בשדה גמיש בתיאום בין הסטודנט/ית למסגרת הלימודית אליה הוא/היא משובצ/ת. לא תתאפשר עבודה מעשית בימי ו'.

    פירוט לגבי תכנית הלימודים בשנתון האוניברסיטה (יש לבחור " פקולטה : פקולטה למדעי הרוח" > "חוג: חינוך-ייעוץ חינוכי" > "מסלולים" יש לבחור: " מסלול מחקרי " או " מסלול לא מחקרי " או "מסלול מזרח ירושלים" > "תואר: תואר מוסמך ").

    קורסי השלמה

    סטודנטים שלא למדו בתואר הראשון קורסים בסטטיסטיקה, מחקר בחינוך ופסיכולוגיה התפתחותית ידרשו לקורסי השלמה. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים במגמה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים במגמה.

    • השלמה בסטטיסטיקה (37212) – 2 נ"ז  
    • השלמה במחקר בחינוך (37225)  – 2 נ"ז  
    • פסיכולוגיה התפתחותית (34507) – 4 נ"ז

     

    לתשומת לבכם

    • המגמה קולטת מדי שנה כ-20-24 תלמידים חדשים. יתקבלו סטודנטים בעלי הנתונים הגבוהים ביותר ביחס לציוני התואר הראשון, ציוני הראיונות והניסיון המקצועי.
    • אין דרישה לתעודת הוראה כתנאי לקבלה למגמה. עם זאת, על מנת לממש עבודה בפועל בייעוץ חינוכי במסגרות של משרד החינוך, נדרשת תעודת הוראה. לפיכך, אנו ממליצים לשלב את לימודי תעודת ההוראה במהלך הלימודים במגמה.

     

    פרטי קשר:

    רכזת המגמה גב' תמר דוד  hug_240@savion.huji.ac.il

    ראש מגמה: ד"ר סימה עמרם-וקנין