לקויות למידה

  • מדעי הרוח

  • 243

  • הר הצופים

  • מחקרי, לא מחקרי

  • מידע כללי:

    הקורסים השונים מתפרסים על שלושה תחומים מרכזיים: שפה (כתובה ומדוברת), קוגניציה מספרית וקשב/ניהול. ההוראה של כל אחד מהתחומים האלה כוללת קורסים העוסקים בתהליכים הבסיסיים ובמהלך ההתפתחותי הרגיל שלהם, וקורסים המתמקדים בליקוי (דיסלקציה, דיסקלקוליה, לקויות קשב וריכוז, ADHD). בנוסף לכך, התכנית כוללת קורסים כלליים שעומדים ביסוד ההבנה והעיסוק בתחום לקויות הלמידה, בנושאים של קוגניציה, נוירופסיכולוגיה, אינטליגנציה, הערכה ומדידה.

     

    מועדי הרשמה:  

    21.1.18-  31.7.18 רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד (במידה שיישארו מקומות פנויים לתוכנית).

     

    סדרי הרשמה:

    ברמה אוניברסיטאית: סטודנטים שלמדו בארץ נרשמים במדור לרישום ולקבלת תלמידים של האוניברסיטה העברית באמצעות הרישום המקוון באתר האוניברסיטה העברית יש לצרף מסמכים על פי הדרישות המופיעות באתר. מועמדים שלמדו את התואר בחו"ל,  צריכים להירשם במדור רישום וקבלת תלמידים מחו"ל, טל' 02-5882607, באתר הרשמה למועמדים מחו"ל.

    ברמת בית הספר לחינוך: באמצעות יצירת חשבון במערכת ההרשמה, מילוי פרטים וצירוף גיליון ציונים חתום בחותמת האוניברסיטה/המכללה בה למד, הכולל ממוצע ל תואר בוגר ואישור זכאות ל תואר בוגר .

    *למועמדים אשר טרם קיבלו אישור זכאות ל תואר בוגר , יש לצרף רק גיליון ציונים רשמי, מקורי, חתום, הכולל ממוצע לתואר.

    • לתשומת לבכם - לא יטופלו בקשותיהם של מועמדים שלא השלימו את שני הליכי ההרשמה ולא צירפו את כל המסמכים הנדרשים.
    • בטופס ההרשמה הפנימי של החוג לחינוך ניתן להירשם לשלוש מגמות עפ"י סדר עדיפויות. לסדר העדיפויות יינתן משקל בשיקולי הקבלה של המגמה. אנא שימו לב לכך שחלק מהמגמות מטפלות במועמדים שנרשמו רק בעדיפות ראשונה או שנייה (פירוט נמצא בדף של כל מגמה).

     

     מבנה התכנית:

    הלימודים כוללים הן צד תאורטי והן הכשרה מעשית.

     

    מסלול  א'

    (מחקרי)

    מסלול ב'

    (לא מחקרי)

    31.5 ש"ש – 63 נ"ז

    32.5 ש"ש – 65  נ"ז

    קורסי מחקר

    3 ש"ש – 6 נ"ז

    2 ש"ש – 4 נ"ז

    קורסי חובה במגמה

    15 ש"ש - 30 נ"ז

    15 ש"ש –30  נ"ז

    קורסי בחירה במגמה

    1 ש"ש – 2 נ"ז

    1 ש"ש – 2 נ"ז

    פרקטיקום והדרכה

    12.5 ש"ש –25 נ"ז

    12.5 ש"ש –25 נ"ז

    קורסים מחוץ לחוג

        ----------------

    2 ש"ש – 4 נ"ז

     

    הכשרה מעשית

    להכשרה המעשית שני מרכיבים:

     

    א. לימוד של תהליך האבחון של לקויות למידה

    לימוד זה כולל את הכרת המבחנים השונים, ובנוסף לכך, התנסות קלינית באבחון של ילדים ושל מבוגרים. אבחון הילדים מתקיים בקליניקה מיוחדת שנבנתה לצורכי לימודים ב קמפוס של האוניברסיטה. אבחון המבוגרים מתקיים במרכז אבחון לקויות הלמידה של האוניברסיטה. כמו כן מתקיימות סדנאות מלוות שבהן נבדק תהליך האבחון מפרספקטיבות שונות. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים בשנה השנייה ללימודים. תלמידים שיהיו מעוניינים יוכלו להעמיק את התנסותם באבחון של מבוגרים במסגרת עבודה כבוחנים במרכז אבחון לקויות למידה של האוניברסיטה תמורת שכר סטודנט. העבודה כבוחנים תהייה בהדרכה צמודה מטעם המרכז. מספר המקומות מוגבל.

     

    ב. התהליך הטיפולי

    לימוד זה כולל היחשפות לתהליך הטיפולי במסגרת של הקליניקה, ומלווה בסדנאות, שבהן ילמדו הסטודנטים דרכי טיפול בכל אחד מהליקויים שבהם מתרכזים הלימודים במגמה. הסטודנטים יתנסו בדרכי טיפול בהדרכת מדריכת הקליניקה וכן על ידי צפייה בתהליך טיפולי הניתן על ידי מדריכות הקליניקה. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים במהלך ה סמסטר הראשון של השנה השלישית ללימודים.

     

    מחקר במגמה:

     

    מעבדה לחקר הקריאה:

    מעבדה זאת שייכת לפרופ' אביטל דויטש, ונעשים בה מחקרים בתחום השפה בכלל, ובתחום הקריאה בפרט. היא מצוידת בכלים למעקב אחר תנועות עיניים, אשר משרתים מחקר בקריאה. תחומי המחקר בשנים האחרונות כללו:

    - עיבוד מורפולוגי במהלך קריאה בקרב קוראים רגילים וגם בקרב דיסלקטים.

    - עיבוד של חוקי התאמה תחביריים במהלך קריאה והפקת שפה.

    -הקשר בין תהליכים פונולוגיים ומורפולוגיים בזיהוי מילה כתובה

     

    המעבדה הקוגניטיבית הנירו-התפתחותית למחקר לקויות למידה:

    מעבדה זו שייכת לד"ר שרית אשכנזי ועוסקת במחקר חינוכי ונירו קוגניטיבי. מטרת המחקר העיקרית שלנו היא להבין התפתחות אופנית ושאינה אופיינית. העבודה במעבדה כוללת מגוון פרספקטיבות מחקר כגון מחקר קוגניטיבי, התפתחותי, מדעי העצב ומחקר חולים עם פגיעות מוחיות על מנת לחקור תהיליכים קוגניטיביים. למידע נוסף.

     

    המעבדה לחקר הפרעת קשב ותורת ההחלטות:

    מעבדה זו שייכת לד"ר יהודה פולק. אנשים עם הפרעת קשב מרבים ליטול סיכונים ולקבל החלטות המתבררות כשגויות ובעלות פוטנציאל לפגיעה בעצמם ובאחרים. המחקר במעבדה עוסק במאפייני קבלת ההחלטות של אנשים עם הפרעת קשב מתוך פרספקטיבה של תורת ההחלטות. במחקר נעשה שימוש בראיונות ושאלונים לדיווח עצמי וכן במטלות ממוחשבות בהן הנבדק מתבקש לקבל החלטות בזמן אמת.

     

    שאלות נפוצות:

    כיצד לכתוב את קורות החיים הנדרשים להרשמה?

    תשובה:  יש לשלוח קורות חיים בנוסח סטנדרטי פורמלי. סעיפים נדרשים הם: השכלה (כולל פרסים ומלגות, אם יש), ניסיון מקצועי (כולל ניסיון בהוראה, אם יש), ניסיון אקדמי (עבודה מחקרית) וכישורים נוספים (שפות, תוכנות מחשב וכולי). ניתן לציין גם את נושאי העבודות הסמינריות, תחומי עניין אקדמיים ופעילויות קהילתיות. בתוך כל סעיף יש לציין את הניסיון הרלוונטי בסדר כרונולוגי יורד (מהעכשווי ועד למוקדם). אין לחזור על אותו המידע בסעיפים שונים. יש לכתוב בסגנון מקצועי ותמציתי.

     

    תנאי קבלה:

    • ציון ממוצע של 85 לפחות בלימודי תואר הבוגר (עדיפות תינתן לבעלי הציונים הגבוהים יותר).
    • עדיפות לבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים (כגון: חינוך, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מקצועות פרא-רפואיים).
    • התחייבות לתכנית לימודים מלאה, דהיינו כשני ימי לימודים מלאים בשנים א' ו-ג' ושלושה ימי לימודים מלאים בשנה ב', לפחות (פירוט לגבי תכנית הלימודים בדף "שאלות נפוצות", ובשנתון האוניברסיטה).
    • מועמדים שיעברו את הליך המיון הראשוני וימצאו מתאימים מבחינת תיקם, יזומנו לריאיון אישי.
    • סטודנטים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן ותידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה ו/או קורס בפסיכולוגיה התפתחותית, אם לא למדו קורס זה במסגרת לימודי התואר הראשון. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של המגמה ללקויות למידה.) את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים במגמה.

     

    פרטי קשר:

    ראש המגמה-דוקטור שרית אשכנזי ודוקטור יהודה פולק.  

    רכזת המגמה- גב' חנה רסל: דואר אלקטרוני : hug_243@savion.huji.ac.il, שעות קבלה: ימי א', 10:00-11:00, בתיאום מראש בלבד.

    אתר החוג

    לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני

  •