לקויות למידה

  • מדעי הרוח

  • 243

  • הר הצופים

  • מחקרי, לא מחקרי

  • מידע כללי:

    הקורסים השונים מתפרסים על שלושה תחומים מרכזיים: שפה (כתובה ומדוברת), קוגניציה מספרית וקשב. ההוראה של כל אחד מהתחומים האלה כוללת קורסים העוסקים בתהליכים הבסיסיים ובמהלך ההתפתחותי הרגיל שלהם, וקורסים המתמקדים בליקוי (דיסלקציה, דיסקלקוליה, לקויות קשב וריכוז - ADHD). בנוסף לכך, התכנית כוללת קורסים כלליים שעומדים ביסוד ההבנה והעיסוק בתחום לקויות הלמידה, בנושאים של קוגניציה, נוירופסיכולוגיה, אינטליגנציה, הערכה ומדידה.

     

    מועדי הרשמה:  

    22.1.17-  31.7.17 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד)

     

    סדרי הרשמה:

    ברמה אוניברסיטאית: סטודנטים שלמדו בארץ נרשמים במדור לרישום ולקבלת תלמידים של האוניברסיטה העברית באמצעות הרישום המקוון באתר האוניברסיטה העברית יש לצרף מסמכים על פי הדרישות המופיעות באתר.

    ברמת בית הספר לחינוך: באמצעות יצירת חשבון במערכת ההרשמה, מילוי פרטים וצירוף גיליון ציונים חתום בחותמת האוניברסיטה/המכללה בה למד, הכולל ממוצע ל תואר בוגר ואישור זכאות ל תואר בוגר .

    *למועמדים אשר טרם קיבלו אישור זכאות ל תואר בוגר , יש לצרף רק גיליון ציונים רשמי, מקורי, חתום, הכולל ממוצע לתואר.

    • לתשומת לבכם - לא יטופלו בקשותיהם של מועמדים שלא השלימו את שני הליכי ההרשמה ולא צירפו את כל המסמכים הנדרשים.
    • בטופס ההרשמה הפנימי של החוג לחינוך ניתן להירשם לשלוש מגמות עפ"י סדר עדיפויות. לסדר העדיפויות יינתן משקל בשיקולי הקבלה של המגמה. אנא שימו לב לכך שחלק מהמגמות מטפלות במועמדים שנרשמו רק בעדיפות ראשונה או שנייה (פירוט נמצא בדף של כל מגמה).

     

     מבנה התכנית:

    הלימודים כוללים הן צד תאורטי והן הכשרה מעשית.

     

    מסלול  א'

    (מחקרי)

    מסלול ב'

    (לא מחקרי)

    31.5 ש"ש – 59 נ"ז

    33.5 ש"ש – 63  נ"ז

    קורסי מחקר

    3 ש"ש – 6 נ"ז

    2 ש"ש – 4 נ"ז

    קורסי חובה במגמה

    14 ש"ש - 26 נ"ז

    14 ש"ש –26  נ"ז

    קורסי בחירה במגמה

    1 ש"ש – 2 נ"ז

    2 ש"ש – 4 נ"ז

    פרקטיקום והדרכה

    12.5 ש"ש –25 נ"ז

    12.5 ש"ש –25 נ"ז

    קורסים מחוץ לחוג

        ----------------

    2 ש"ש – 4 נ"ז

     

    הכשרה מעשית

    להכשרה המעשית שני מרכיבים:

     

    א. לימוד של תהליך האבחון של לקויות למידה

    לימוד זה כולל את הכרת המבחנים השונים, ובנוסף לכך, התנסות קלינית באבחון של ילדים ושל מבוגרים. אבחון הילדים מתקיים בקליניקה מיוחדת שנבנתה לצורכי לימודים ב קמפוס של האוניברסיטה. אבחון המבוגרים מתקיים במרכז אבחון לקויות הלמידה של האוניברסיטה.  כמו כן מתקיימות סדנאות מלוות שבהן נבדק תהליך האבחון מפרספקטיבות שונות. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים בשנה השנייה ללימודים. תלמידים שיהיו מעוניינים יוכלו להעמיק את התנסותם באבחון של מבוגרים במסגרת עבודה כבוחנים במרכז אבחון לקויות למידה של האוניברסיטה תמורת שכר סטודנט. העבודה כבוחנים תהייה בהדרכה צמודה מטעם המרכז. מספר המקומות מוגבל.

     

    ב. התהליך הטיפולי

    לימוד זה כולל היחשפות לתהליך הטיפולי במסגרת של הקליניקה, ומלווה בסדנאות, שבהן ילמדו הסטודנטים דרכי טיפול בכל אחד מהליקויים שבהם מתרכזים הלימודים במגמה. הסטודנטים התנסו בדרכי טיפול בהדרכת מדריכת הקליניקה וכן על ידי צפייה בתהליך טיפולי הניתן על ידי מדריכות הקליניקה. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים במהלך ה סמסטר הראשון של השנה השלישית ללימודים.

     

    מחקר במגמה:

     

    מעבדה לחקר הקריאה:

    מעבדה זאת שייכת לפרופ' אביטל דויטש, ונעשים בה מחקרים בתחום השפה בכלל, ובתחום הקריאה בפרט. היא מצוידת בכלים למעקב אחר תנועות עיניים, אשר משרתים מחקר בקריאה. תחומי המחקר בשנים האחרונות כללו:

    - עיבוד מורפולוגי במהלך קריאה בקרב קוראים רגילים וגם בקרב דיסלקטים.

    - עיבוד של חוקי התאמה תחביריים במהלך קריאה והפקת שפה.

    -הקשר בין תהליכים פונולוגיים ומורפולוגיים בזיהוי מילה כתובה

     

    המעבדה הקוגניטיבית הנירו-התפתחותית למחקר לקויות למידה:

    מעבדה זו שייכת לד"ר שרית אשכנזי ועוסקת במחקר חינוכי ונירו קוגניטיבי. מטרת המחקר העיקרית שלנו היא להבין התפתחות אופנית ושאינה אופיינית. המחקר שלנו כולל מגוון פרספקטיבות מחקר כגון מחקר קוגניטיבי, התפתחותי, מדעי העצב ומחקר חולים עם פגיעות מוחיות על מנת לחקור תהילים קוגניטיביים. למידע נוסף.

     

    המעבדה לחקר הפרעת קשב ותורת ההחלטות:

    מעבדה זו שייכת לד"ר יהודה פולק. אנשים עם הפרעת קשב מרבים ליטול סיכונים ולקבל החלטות המתבררות כשגויות ובעלות פוטנציאל לפגיעה בעצמם ובאחרים. המחקר במעבדה עוסק במאפייני קבלת ההחלטות של אנשים עם הפרעת קשב מתוך פרספקטיבה של תורת ההחלטות. במחקר נעשה שימוש בראיונות ושאלונים לדיווח עצמי וכן במטלות ממוחשבות בהן הנבדק מתבקש לקבל החלטות בזמן אמת.

     

    מבחן גמר: לא התקיים לכלל התלמידים, הוא עתיד לכלול סטודנטים משנתונים קודמים אשר לא סיימו את לימודים במועד וסיימו את כל דרישותיהם לתואר לפני מועד המבחן. מצטרפים חדשים, וסטודנטים שהחלו את לימודיהם משנה תשע"ה או מאוחר יותר, אינם נדרשים למבחן גמר . המבחן התקיים בשני מועדים מועד מרץ ומועד דצמבר על פי דרישה. לתאריך מדויק ולתאום המבחן פנו באימייל לגברת אושרה פינחסי oshrap@savion.huji.ac.il.

     

    שאלות נפוצות:

    כיצד לכתוב את קורות החיים הנדרשים להרשמה?

    תשובה:  יש לשלוח קורות חיים בנוסח סטנדרטי פורמלי. סעיפים נדרשים הם: השכלה (כולל פרסים ומלגות, אם יש), ניסיון מקצועי (כולל ניסיון בהוראה, אם יש), ניסיון אקדמי (עבודה מחקרית) וכישורים נוספים (שפות, תוכנות מחשב וכולי). ניתן לציין גם את נושאי העבודות הסמינריות, תחומי עניין אקדמיים ופעילויות קהילתיות. בתוך כל סעיף יש לציין את הניסיון הרלוונטי בסדר כרונולוגי יורד (מהעכשווי ועד למוקדם). אין לחזור על אותו המידע בסעיפים שונים. יש לכתוב בסגנון מקצועי ותמציתי.

     

     מהו מבנה מבחן המיון?

    תשובה:  המבחן כולל קריאת טקסט מדעי באנגלית באורך של כעמוד עד עמוד וחצי. השאלות על הטקסט הן בעברית, וכך גם המענה עליהן. לרוב כל השאלות הן פתוחות, אך ייתכנו גם שאלות ברירה (אמריקאיות). השאלות בודקות יכולת התמודדות עם טקסט מדעי באנגלית ודורשות הבנה של רציונאל המחקר ומבנהו כפי שמתואר בטקסט. המבחן לא בודק ידע מוקדם או רמת אנגלית או מהירות ביצוע.

    על מנת להתכונן למבחן מומלץ לקרוא מאמרים מדעיים באנגלית, ולבדוק האם הבנתם מה שיערו החוקרים, איך הם ביססו את ההשערה וכיצד בדקו אותה, מה היו תוצאות המחקר ומה ניתן להסיק מהן, מהן מגבלות המחקר והאם יש מקום לביקורת על המתודולוגיה או על יכולת ההכללה מהמחקר.

    חשוב להדגיש שאלו לא השאלות שיישאלו במבחן. עם זאת, אם תוכלו להשיב על השאלות הללו, ניתן להניח שהגעתם לרמת ההבנה הנדרשת של הטקסט. אם אתם מתקשים להשיב על השאלות הללו, כדאי לרענן את בקיאותכם במבנה של מאמר מדעי ובשיטות מחקר.

    יש להביא כלי כתיבה למבחן. אסור להביא מילון.

    לא ניתן לספק מבחן לדוגמא.

     

     מהו ציון הסף הנדרש על מנת לעבור את מבחן המיון?

    אין ציון סף נדרש. ציון המבחן נלקח בחשבון בין יתר שיקולי הקבלה, הכוללים, בין היתר: ציון סוף תואר, ציון מבחן מיון, המלצות, חוג לימודים בתואר הראשון וקורות חיים.

    ציון המבחן לא יימסר לנבחנים ולא תהיה אפשרות לצפות במחברת הבחינה.

    כמו כן אין אפשרות לערער על תוצאות המבחן או לגשת למבחן חוזר.

     

    האם אפשר לקבל התאמות למבחן סינון (כגון הערכת זמן)?

    התאמות למבחן הסינון ישקלו לאחר אבחון המוכר באוניברסיטה העברית, קרי, אבחון המת"ל.

     

    תנאי קבלה:

    • ציון ממוצע של 85 לפחות בלימודי תואר הבוגר (עדיפות תינתן לבעלי הציונים הגבוהים יותר).
    • עדיפות לבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים (כגון: חינוך, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מקצועות פרא-רפואיים).
    • התחייבות לתכנית לימודים מלאה, דהיינו כשני ימי לימודים מלאים בשנים א' ו-ג' ושלושה ימי לימודים מלאים בשנה ב', לפחות (פירוט לגבי תכנית הלימודים בדף "שאלות נפוצות", ובשנתון האוניברסיטה).
    • הצגת פטור אוניברסיטאי קביל באנגלית כבר בזמן ההרשמה. מועמדים שאינם מחזיקים בפטור אוניברסיטאי קביל מלימודי אנגלית יכולים להשיגו באמצעות מבחן אמי"ר .
    • מועמדים שיעברו את הליך המיון הראשוני, יזומנו למבחן מיון. מבחן המיון יכלול קריאת טקסט מדעי קצר באנגלית ומענה על שאלות הבנה לגביו. למבחן המיון מועד יחיד והשימוש במילון אסור. המבחן ייערך  ב 18.5.17 בין השעות 12.00-16.00 אולם 284. לא ניתן לעיין במבחן המיון ו/או לערער על הציון. תאריך מדויק יפורסם לקראת פתיחת ההרשמה. פרטים נוספים על המבחן ניתן למצוא בדף "שאלות נפוצות".
    • תלמידים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן ותידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה ו/או קורס בפסיכולוגיה התפתחותית. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים במגמה. יש לציין שגם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה בפסיכולוגיה התפתחותית, אם לא למדו קורס זה במסגרת לימודי התואר הראשון. (קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של המגמה ללקויות למידה.) את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים במגמה.

     

    פרטי קשר:

    ראש המגמה-דוקטור שרית אשכנזי ודוקטור יהודה פולק.  

    רכזת המגמה- גב' שחר הכטלינגר: דואר אלקטרוני : hug_243@savion.huji.ac.il, שעות קבלה: ימי א', 10:00-11:00, בתיאום מראש בלבד.

    אתר החוג

    לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני

  •