האתר נמצא בשלבי עדכון המידע לקראת פתיחת הרישום לשנת תשפ"ו
לקויות למידה
-
ביה"ס לחינוך
-
200
-
200-1243
-
הר הצופים
-
מחקרי, עיוני
-
מידע כללי:
- הלימודים בתכנית מתרכזים בשלושה מוקדי קושי בקרב תלמידים עם לקויות למידה: שפה (כתובה ומדוברת), קוגניציה מספרית וקשב/ניהול. ההוראה של כל אחד מנושאים אלו כוללת קורסים העוסקים בתהליכים התקינים של יכולות אלה ובלקות הספציפית (דיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעת קשב ופעלתונות יתר). נלמדים גם קורסים כלליים בנושאים שונים כגון הערכה ומדידה. בנוסף לכך, התכנית כוללת הכשרה מעשית באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם לקויות למידה.
- מטרת ההוראה היא להכשיר את בוגרי התוכנית להמשך לימודים אקדמיים (לימודים לתואר שלישי) ו/או לעבודה קלינית בתחום אבחון וטיפול בלקויות למידה. הלימודים בתכנית מקנים תואר שני בחינוך במגמת לקויות למידה. אלה שבחרו לכתוב תיזה במהלך לימודיהם, והשיגו את הציונים הנדרשים ללימודי תואר שלישי יכולים להמשיך לתואר שלישי ללא כל השלמות. אלה שסיימו את התואר אך לא כתבו תיזה יצטרכו להשלים את התיזה אם יבחרו להמשיך ללימודי דוקטורט. פירוט ההכשרה הקלינית בגיליון הציונים מאפשר עבודה קלינית. רבים מבוגרי התכנית מועסקים כמתלי"ם (מורה-מאבחנת ומטפלת בלקויות למידה) בבתי ספר (שימו לב, כדי לשמש כמת"לית נדרשת תעודת הוראה בנוסף לתואר השני), וכמאבחנים ומטפלים בלקויות למידה בילדים ומבוגרים במכוני אבחון שונים (במוסדות להשכלה גבוהה, במרכזי אבחון של השירות הפסיכולוגי החינוכי במסגרות פרטיות ועוד).
לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני
מועדי הרשמה לשנת תשפ"ו:
02.02.2025- 15.10.2025 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד,במידה שיישארו מקומות פנויים לתכנית).
מבנה התוכנית:
הלימודים כוללים קורסים תיאורטיים לצד הכשרה מעשית.
קורסים תיאורטיים
שנת הלימודים הראשונה מוקדשת ללמידה תיאורטית של תהליכי שפה, קוגניציה מספרית, קשב וניהול, של מאפייני לקויות הלמידה והפרעת הקשב ופעלתנות יתר, וכן של עקרונות מדידה והערכה.
הכשרה מעשית
להכשרה המעשית שני מרכיבים:
לימוד של תהליך האבחון של לקויות למידה
לימוד זה כולל את הכרת המבחנים השונים, ובנוסף לכך, התנסות קלינית באבחון של ילדים ושל מבוגרים. אבחון הילדים מתקיים בקליניקה מיוחדת שנבנתה לצורכי לימודים ב קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה. אבחון המבוגרים מתקיים במרכז אבחון לקויות הלמידה של האוניברסיטה. כמו כן מתקיימות סדנאות מלוות שבהן נבדק תהליך האבחון מפרספקטיבות שונות. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים בשנה השנייה ללימודים. תלמידים שיהיו מעוניינים יוכלו להעמיק את התנסותם באבחון של מבוגרים במסגרת עבודה כבוחנים במרכז אבחון לקויות למידה של האוניברסיטה תמורת שכר סטודנט. העבודה כבוחנים תהייה בהדרכה צמודה מטעם המרכז. מספר המקומות מוגבל.
התהליך הטיפולי
לימוד זה כולל היחשפות לתהליך הטיפולי במסגרת של הקליניקה, והוא מלווה בסדנאות, שבהן ילמדו הסטודנטים דרכי טיפול בכל אחת מהלקויות שבהן מתרכזים הלימודים בתכנית. הסטודנטים יתנסו בדרכי טיפול בהדרכת מדריכת הקליניקה וכן על ידי צפייה בתהליך טיפולי הניתן על ידי מדריכות הקליניקה. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים במהלך השנה השנייה ללימודים.
תנאי קבלה:
ציונים
ציון ממוצע של 83 לפחות בלימודי תואר הבוגר או מוסמך. עדיפות תינתן לבעלי הציונים הגבוהים ביותר.
תחום לימודים תואר ראשון
עדיפות לבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים. כגון: חינוך, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מקצועות פרא-רפואיים.
קורסי השלמה
תלמידים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן ותידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה, קוגניציה ו/או קורס בפסיכולוגיה התפתחותית. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים בתכנית. יש לציין שגם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה בפסיכולוגיה התפתחותית, אם לא למדו קורס זה במסגרת לימודי התואר הראשון. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של התכנית ללקויות למידה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים בתכנית.
התחייבות וימי לימודים
התחייבות לתוכנית לימודים מלאה, דהיינו שני ימי לימודים מלאים בשנה א' ושלושה ימי לימודים מלאים בשנה ב' (לא כולל לימודי השלמה. המידע על ימי הלימודים נתון לשינויים).
ראיון אישי
מועמדים שעומדים בתנאי הקבלה שצוינו למעלה ושתיק מועמדותם ימצא מתאים, יזומנו לראיון אישי.
פרטי קשר:
ראש התכנית: פרופ' יהודה פולק yehuda.pollak@mail.huji.ac.il
רכזת התכנית: גב' ליאת טולצ'ינסקי hug_243@savion.huji.ac.il