מבחן כניסה חוגי למוסיקולוגיה

נוסף על תנאי הקבלה הכלליים של ה פקולטה על המועמדים לעמוד במבחן כניסה חוגי.
המבחן נועד לתועלת הסטודנטים עצמם, כדי שיוכלו להעריך האם הם מצוידים בידע האלמנטרי ההכרחי לצורך השתלבות בלימודי שנה א' בחוג.

פטור מהבחינה החוגית- סטודנטים שלמדו ב בית-ספר תיכון במסגרת מגמה מעשית ועיונית במוסיקה, שכללה לימודי יסוד של תיאוריה מוסיקלית ופיתוח שמיעה, פטורים מבחינת הכניסה.

 

בחינת כניסה

הבחינה נועדה להבטיח מכנה משותף לכלל הסטודנטים בשנה א׳ בכל הקשור לידע תיאורטי, פיתוח שמיעה והרמוניה. 

כדי להתקבל לחוג יש להשיג ציון עובר ב- 6 מתוך 13 הנקודות הבאות:

  1. ביצוע קטע מוסיקלי לפי בחירת המועמד/ת— בכל כלי ובכל סגנון, עם או בלי תווים.
  2. ביצוע יצירה לפסנתר מתווים- יש לתאם את היצירה מראש בזמן ההרשמה לבחינה. (הרמה המינימלית הנדרשת היא פרק מסונטות מוקדמות של היידן או מוצרט).
  3. זיהוי מרווחים הרמוניים ומלודיים בשמיעה.
  4. זיהוי סולמות בשמיעה (מז׳ור, מינור, סולם טונים שלמים, סולם פנטוטני).
  5. זיהוי אקורדים משולשים והיפוכיהם בשמיעה (מז׳ור, מינור, מוגדל, מוקטן).
  6. בניית וזיהוי מרווחים בכתב.
  7. בניית וזיהוי סולמות בכתב.
  8. בניית וזיהוי אקורדים משולשים והיפוכיהם בכתב.
  9. הכתבה מלודית חד-קולית פשוטה.
  10. הכתבת קצב.
  11. הכתבה הרמונית (טונאלית).
  12. זיהוי מושגים בסיסיים.
  13. זיהוי יצירות ותקופות.

♦ הבחינה תכלול גם ראיון קצר. 

לפרטים נוספים על הבחינה,  אנא פנו לד"ר רם ראובן - ramreu@gmail.com או בטלפון 050-3228070.

 

להתכוננות עצמית לבחינת הכניסה, החוג ממליץ על ספרו של רם ראובן, צלילוגיה (+ 3 חוברות תרגול), העוסק ביסודות התיאוריה. הספר סוקר ומסביר מושגים בסיסיים בתיאוריה של המוסיקה, ומבהיר את עקרונותיה המרכזיים. הספר מקיף את כל נושאי הלימוד המקובלים והנדרשים של התיאוריה הבסיסית: מרווחים, סולמות, אקורדים, ארגון משכי הזמן, כתב התווים ועוד. להסברים התיאורטיים בספר נלוות דוגמאות תווים מתוך הרפרטואר ה"קלאסי", וכן 145 דוגמאות שמע באתר האינטרנט (ראו בלשונית "הקלטות"). אתר האינטרנט מציע גם תרגול אינטראקטיבי עצמאי לחלק גדול מן הנושאים התיאורטיים המצויים בספר (ראו בלשונית "תרגול"). את התרגול ניתן להשלים בעזרת שלוש חוברות העבודה הנלוות לספר: מרווחים, סולמות ואקורדים. צלילוגיה הוא כיום ספר התיאוריה המקיף והעדכני ביותר בשפה העברית (יצא לאור ב-2013). הוא מכשיר את הקרקע ללימודים בחוגים למוסיקולוגיה ובאקדמיות למוסיקה (ובכלל זה - הרמוניה, קונטרפונקט וניתוח יצירות) ותומך בהם. מידע נוסף בדף הפייסבוק 

 

להלן מענה על שאלות שכיחות הקשורות בבחינת הכניסה:

שאלה: האם תהיה בחינת האזנה, ואם כן - מהי רשימת היצירות אותן יש לזהות?

תשובה: זוהי בחינת התמצאות ברפרטואר הקלאסי (המערבי-אמנותי) בכללותו. יש לזהות תקופה (רומנטית, ברוקית וכו'), ז'אנר (סימפוניה, רביעיית מיתרים, סונטה, ליד וכד') ולנחש מיהו המלחין המשוער. 

שאלה: האם עלי לנגן או לשיר קטע כלשהו?

תשובה: תתבקש/י לנגן כמה קטעים על הכלי העיקרי שלך ואולי אף לקרוא בנגינה משהו קל מהדף.

שאלה: האם יכולת הנגינה בפסנתר תיבחן באותו היום שבו יתקיים המבחן התיאורטי?

תשובה: כן. מיד אחרי הבחינה בכתב, שתכלול זיהוי מרווחים ואקורדים בשמיעה, ומתוך נתונים בתווים; הכתבת מקצבים, מלודיה ומהלכים הרמוניים (האחרון אינו חובה); בניית מרווחים ואקורדים על צלילים נתונים; והתמצאות במעגל הקווינטות (במערכת הסולמות המז'וריים והמינוריים). אם הכלי שלך איננו פסנתר, תתבקש/י ללמוד במשך שנת הלימודים הראשונה שלך "פסנתר משנה".

שאלה: מהי רמת ההתמצאות הדרושה בתולדות המוסיקה, והאם יש ספר כלשהו שניתן להמליץ עליו על מנת להתכונן למבחן ברמה הדרושה?

תשובה: איננו בודקים התמצאות של ממש בתולדות המוסיקה, מעבר לנאמר למעלה לגבי היצירות המושמעות.

 

מועמדים שלא השיגו בחלק זה את הרמה הדרושה בזמן מבחן הקבלה, יוכלו להתקבל בתנאי שיעמדו בבחינה זו במשך שנה א', ולפני בחינת סוף השנה בתיאוריה א'. במקרה זה הופך תנאי הקבלה לתנאי מעבר משנה א' לשנה ב'.