האתר נמצא בשלבי עדכון המידע לקראת פתיחת הרישום לשנת תשפ"ו
מידע כללי:
בתכנית שני מסלולים המתאימים לקהלי יעד שונים: המסלול האישי למצטיינים והמסלול הרגיל.
לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני
המסלול הרגיל
למי?
מטרת תכנית זו היא להעניק לתלמידים השכלה כללית מתקדמת בחינוך. התכנית מאפשרת לסטודנטים להיחשף למגוון תחומי העיסוק בחינוך. התכנית מתאימה במיוחד לסטודנטים המעוניינים להעמיק בסוגיות חינוכיות מפרספקטיבה רחבה ומגוונת. המסלול מתאים גם לעובדי הוראה המעוניינים בתואר כללי בחינוך כהעשרה כללית לעבודתם.
מה עושים עם התואר?
בתום הלימודים, הסטודנטים יקבלו תואר מוסמך בחינוך ויוכלו להשתלב במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, במשרות במשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מכוני מחקר וארגונים בחברה האזרחית.
מה?
המסלול הרגיל מקנה יכולת אינטגרציה בין תחומים שונים במדעי החינוך ובו-זמנית התמקצעות בתחום ספציפי.
איך?
הלימודים כוללים קורסי חובה בחינוך, קורסי בחירה מתוך שלוש חטיבות וקורסי בחירה כלליים.
שלוש החטיבות
- הוראה, למידה וחשיבה (קורסים במחשבת החינוך ובהוראה ולמידה)
- ארגון וחברה (קורסים בסוציולוגיה של החינוך ובמנהל מדיניות ומנהיגות בחינוך)
- תהליכים אישיים ובינאישיים (קורסים בחינוך מיוחד ובייעוץ חינוכי)
תנאי קבלה מסלול רגיל:
רשאים להגיש את מועמדותם ל לימודי מוסמך בחוג לחינוך תלמידים שסיימו את לימודי התואר הראשון בציון 80 לפחות. תלמידים שטרם סיימו חובותיהם לתואר הראשון, בקשתם תדון לפי ממוצע ביניים של 80 לפחות. היות ומספר הנרשמים גדול ממספר התלמידים אותם ניתן לקבל, אין ציון הקבלה המינימאלי הנדרש מבטיח קבלה - הדבר תלוי במספר המועמדים ביחס למספר המקומות בכל תכנית.
מבנה התכנית:
מסלול רגיל
הלימודים בתכנית נמשכים שנתיים.
מסלול מחקרי
הלימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים המעוניינים במחקר. סטודנטים במסלול המחקרי יזכו במסגרת כתיבת עבודת התזה, להנחיה ולהדרכה אישית במהלך כל תקופת לימודיהם.
מסלול עיוני
הלימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים המעוניינים להכשיר את עצמם ולהרחיב את ידיעותיהם בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
מועדי הרשמה לשנת תשפ"ו (מסלול רגיל):
02.02.2025 - 15.10.2025 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד).
מסלול אישי למצטיינים לתואר מ.א. בחינוך
מסלול המצטיינים משלב רכישה של השקפה בינתחומית על החינוך לצד הנחייה אישית המאפשרת העמקה בתחום ספציפי על פי העדפות ותחום העניין של הסטודנט.
החינוך בימנו, מהווה יותר מתמיד אבן יסוד בהתפתחות של החברה בעולם הגלובלי ועומד במרכז הדיון הציבורי. מטרות החינוך השונות (שחרור האדם, מימוש עצמי, הנחלת ערכי העבר, רכישת כישורים לעולם התעסוקה ולכלכה הגלובלית) לצד ממצאי מחקר אודות מוח האדם מביאים לחשיבה מחודשת של דרכי למידה והוראה. בנוסף, ההוראה והלמידה היום מתקיימים בסביבה מגוונת (אתנית, דתית, תרבותית) ובמציאות שמשתנה ללא הרף בעקבות שינויים טכנולוגיים. על כן, הבנה של העשייה החינוכית מחייבת ראייה בינתחומית המשלבת תחומי דעת שונים בין השאר, פילוסופיה, פדגוגיה, פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה, וסוציולוגיה.
המסלול מיועד לסטודנטים מצטיינים בוגרי תואר ראשון בחינוך או בתחומים משיקים המתעניינים במחקר חינוכי. מטרת המסלול היא להכשיר סטודנטים כמומחי חינוך בעלי ראייה אינטרדיסציפלינרית שיוכלו להשתלב במשרות במשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מכוני מחקר, ארגוני חברה אזרחית והוראה ומחקר.
בתום הלימודים, הסטודנטים יקבלו מ.א. בחינוך. הלימודים מבוססים על תכניות המוסמך הקיימות בבית הספר לחינוך, בעיקר במגמות העיוניות (פילוסופיה וסוציולוגיה של החינוך, חינוך יהודי ולמידה והוראה) תוך התאמה אישית לנושא המחקר של הסטודנטים.
המסלול כולל:
התוכנית בנויה כשילוב של תכנית אישית של הסטודנט הנבנית על ידי הסטודנט והמנחה האקדמי שלו, וכקבוצת למידה המאפשרת יצירה של קהילה מחקרית רב-תחומית.
- למידה במסלול א' מחקרי בלבד (כולל תזה) בהיקף של 30 נז"ים
- הנחיה אישית של מנחה אקדמי
- ליווי קבוצתי
תמיכה כספית:
- תינתן עדיפות לתמיכה כספית בסטודנטים בתכנית מצטיינים בדמות מלגה ו/או החזר חלק משכ"ל. בנוסף, תינתן עדיפות לסטודנטים בתכנית לשמש מתרגלים בקורסי מבואות וכן להעסקתם כעוזרי מחקר.
תנאי קבלה:
קבלה למסלול תתבסס על:
- תואר ראשון בציון 88 חינוך לפחות.
- הצהרת כוונות – מידת וסיבת עניין במסלול מצטיינים, תיאור קצר של תחומי עניין במחקר ובחירה של מנחה או מנחים פוטנציאלים (עמוד אחד).
- ראיון אישי
- מכתב מהמנחה על הסכמה עקרונית להנחיית התיזה.
תלמידים שלא למדו חינוך במסגרת התואר הראשון, יתכן שיידרשו לקורסי השלמה תוך כדי הלימודים מעבר למכסת הנ"זים הקבועה בתוכנית (בתיאום עם המנחה וועדת הקבלה).
תהליך הקבלה
שלב א' – לאחר קבלת ציוני תואר ראשון ומכתב הצהרת כוונות, המועמדים המתאימים יוזמנו לפגישה עם ראשת המסלול לבדיקה עקרונית להתאמה של המועמד/ת למסלול ותיבחן מידת ההתאמה בין תחומי העניין המחקריים של המועמד ותחומי המחקר של החוקרים בתכנית.
שלב ב' – הסטודנט ייכנס למו"מ עם מנחה או מנחים פוטנציאלים לבדיקה ענינו בהנחיית המועמד. אישור בכתב של מנחה להסכמה עקרונית להנחיה של המועמד תאפשר רישום המועמד/ת למסלול.
מועדי הרשמה לתוכנית לשנת תשפ"ו
31.8.25-25.2.25 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד )
לכל פניה בנושא המסלול יש לפנות לפרופ' ג'וליה רסניק
פרטים נוספים
מסלולי הרשמה :
200-1242 למידה והוראה, עיוני
200-2262 הכשרת מנחי מורים, עיוני
מידע כללי:
התאמת ההוראה והלמידה למאה ה-21 מחייבת בחינה מחודשת של דמות הבוגר ודמות המורה יחד עם חשיבה רעננה על מבנה בית הספר, תכני הלימוד וגישות פדגוגיות חדשניות. התכנית מאפשרת במה לשאלות סביב פדגוגיות מסורתיות וחדשניות, הבטחותיהן ומגבלותיהן, תוך הבנה שדיון מעמיק בסוגיות אלו מצריך ניתוח מעמיק של מודלים עיוניים, היכרות עם המציאות החינוכית ומחקר אמפירי עדכני. התכנית מכשירה מומחים וחוקרים בהוראה ולמידה תוך מתן דגש על חדשנות פדגוגית, מחקר מתקדם, והובלת שינויים בשדה.
התכנית ללמידה והוראה מזמינה אותך:
- להעמיק בגישות פדגוגיות עדכניות ובידע המחקרי אודות למידה אפקטיבית
- להוביל תהליכי התחדשות פדגוגית בשדה
- לקחת חלק במחקר מרתק המנסה לפענח את השאלות הגדולות בלמידה והוראה
למי מיועדים הלימודים?
לכל מי שמעוניין להוביל, לפתח, ליישם ולחקור דרכי למידה והוראה אשר הותאמו למאה ה-21 ,הן במסגרות חינוך פורמליות והן במסגרות בלתי פורמליות.
הזדמנויות והתפתחות לבוגרי התכנית
- תפקידי הכשרה, הדרכה והנחיה במערכת החינוך, במגזר הפרטי ובמגזר השלישי
- תפקידי מנהיגות במערכת החינוך (כגון רכזים פדגוגיים, רכזי הערכה, מפתחי תכניות לימודים)
- השבחת ההוראה האישית והעמקת הזהות המקצועית
- פתיחת אפשרויות להשתלבות במחקר ובתפקידים במכללות ובאוניברסיטאות (למסיימי המסלול המחקרי)
אתר החוג
לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני
מועדי ההרשמה לשנת תשפ"ו:
02.02.2025- 15.10.2025 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד).
לתשומת לבכם:
לא יטופלו בקשותיהם של מועמדים שלא השלימו את שני הליכי ההרשמה ולא צירפו את כל המסמכים הנדרשים.
בטופס ההרשמה הפנימי של החוג לחינוך ניתן להירשם לשלוש מגמות עפ"י סדר עדיפויות. לסדר העדיפויות יינתן משקל בשיקולי הקבלה של התכנית. אנא שימו לב לכך שחלק מהמגמות מטפלות במועמדים שנרשמו רק בעדיפות ראשונה או שנייה (פירוט נמצא בדף של כל תכנית).
* מועמדים אשר טרם קיבלו אישור זכאות ל תואר בוגר , יש לצרף רק גיליון ציונים רשמי, מקורי, חתטם, הכולל ממוצע לתואר.
מבנה התכנית:
הלימודים בתכנית נמשכים שנתיים. הלימודים מרוכזים ביום בשבוע (ביום ד'). ככלל, כל קורסי החובה ניתנים ביום ד', ורב קורסי הבחירה בתכנית גם. תוכנית הלימודים מכוונת להכשרת מומחים וחוקרים בתחום הלמידה והוראה. כבר בתחילת שנה א' הסטודנט יבחר בעדיפות למסלול מחקרי או עיוני. בשנה ב' יעבור הסטודנט רשמית לאחד משני המסלולים:
מסלול מחקרי (עם תזה)
הלימודים מיועדים לתלמידים המעוניינים ללמוד על ולהשתתף במחקר בתחום הלמידה וההוראה. תלמידי המסלול יקבלו הנחייה אישית במהלך עבודת המחקר לתזה, וישולבו במחקרים הנעשים ע"י מרצי התכנית. האישור הסופי למעבר למסלול א' תינתן בתחילת משנה ב'.
מסלול עיוני
הלימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים המעוניינים להכשיר את עצמם ולהרחיב את הידע שלהם בגישות פדגוגיות חדשניות, ממצאים עדכניים מעולם המחקר ולהעשיר את עצמם כאנשי חינוך. גם האישור הסופי למעבר למסלול עיוני יינתן בתחילת שנה ב'.
תנאי קבלה:
ציונים
ציון 80 לפחות בלימודי תואר ראשון. עדיפות תינתן לבעלי הציונים הגבוהים ביותר.
תחום לימודים תואר ראשון
עדיפות תינתן לעוסקים בתחום ההוראה והלמידה ולבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים (כגון: חינוך, הוראה, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה ומדעי הקוגניציה).
קורסי השלמה
הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים בתכנית. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של התכנית ללמידה והוראה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים בתכנית.
התחייבות וימי לימודים
הלימודים בתכנית נמשכים שנתיים. הלימודים מרוכזים ביום בשבוע (ביום ד'). ככלל, כל קורסי החובה ניתנים ביום ד', כמו כן רב קורסי הבחירה בתכנית. תוכנית הלימודים מכוונת להכשרת מומחים וחוקרים בתחום הלמידה והוראה. כבר בתחילת שנה א' הסטודנט יבחר בעדיפות למסלול מחקרי או עיוני. בשנה ב' יעבור הסטודנט רשמית לאחד משני המסלולים. המעבר לשנה ב' בתכנית, והקבלה למסלול המחקרי, מותנים בציוני שנה א'.
ראיון אישי
במידת הצורך ייערך ראיון אישי למועמדים שעומדים בתנאי הקבלה שצוינו למעלה ושימצאו מתאימים מבחינת תיקם.
פרטי קשר:
ראש התכנית: ד"ר אברהם מרזל - שעות קבלה בתיאום מראש, hug_242@savion.huji.ac.il
פרטים נוספים
מידע כללי:
- הלימודים בתכנית מתרכזים בשלושה מוקדי קושי בקרב תלמידים עם לקויות למידה: שפה (כתובה ומדוברת), קוגניציה מספרית וקשב/ניהול. ההוראה של כל אחד מנושאים אלו כוללת קורסים העוסקים בתהליכים התקינים של יכולות אלה ובלקות הספציפית (דיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעת קשב ופעלתונות יתר). נלמדים גם קורסים כלליים בנושאים שונים כגון הערכה ומדידה. בנוסף לכך, התכנית כוללת הכשרה מעשית באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם לקויות למידה.
- מטרת ההוראה היא להכשיר את בוגרי התוכנית להמשך לימודים אקדמיים (לימודים לתואר שלישי) ו/או לעבודה קלינית בתחום אבחון וטיפול בלקויות למידה. הלימודים בתכנית מקנים תואר שני בחינוך במגמת לקויות למידה. אלה שבחרו לכתוב תיזה במהלך לימודיהם, והשיגו את הציונים הנדרשים ללימודי תואר שלישי יכולים להמשיך לתואר שלישי ללא כל השלמות. אלה שסיימו את התואר אך לא כתבו תיזה יצטרכו להשלים את התיזה אם יבחרו להמשיך ללימודי דוקטורט. פירוט ההכשרה הקלינית בגיליון הציונים מאפשר עבודה קלינית. רבים מבוגרי התכנית מועסקים כמתלי"ם (מורה-מאבחנת ומטפלת בלקויות למידה) בבתי ספר (שימו לב, כדי לשמש כמת"לית נדרשת תעודת הוראה בנוסף לתואר השני), וכמאבחנים ומטפלים בלקויות למידה בילדים ומבוגרים במכוני אבחון שונים (במוסדות להשכלה גבוהה, במרכזי אבחון של השירות הפסיכולוגי החינוכי במסגרות פרטיות ועוד).
לרשימת תכניות ביה"ס לחינוך לתואר שני
מועדי הרשמה לשנת תשפ"ו:
02.02.2025- 15.10.2025 (רישום במועד מאוחר יותר יתאפשר באישור מיוחד,במידה שיישארו מקומות פנויים לתכנית).
מבנה התוכנית:
הלימודים כוללים קורסים תיאורטיים לצד הכשרה מעשית.
קורסים תיאורטיים
שנת הלימודים הראשונה מוקדשת ללמידה תיאורטית של תהליכי שפה, קוגניציה מספרית, קשב וניהול, של מאפייני לקויות הלמידה והפרעת הקשב ופעלתנות יתר, וכן של עקרונות מדידה והערכה.
הכשרה מעשית
להכשרה המעשית שני מרכיבים:
לימוד של תהליך האבחון של לקויות למידה
לימוד זה כולל את הכרת המבחנים השונים, ובנוסף לכך, התנסות קלינית באבחון של ילדים ושל מבוגרים. אבחון הילדים מתקיים בקליניקה מיוחדת שנבנתה לצורכי לימודים בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה. אבחון המבוגרים מתקיים במרכז אבחון לקויות הלמידה של האוניברסיטה. כמו כן מתקיימות סדנאות מלוות שבהן נבדק תהליך האבחון מפרספקטיבות שונות. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים בשנה השנייה ללימודים. תלמידים שיהיו מעוניינים יוכלו להעמיק את התנסותם באבחון של מבוגרים במסגרת עבודה כבוחנים במרכז אבחון לקויות למידה של האוניברסיטה תמורת שכר סטודנט. העבודה כבוחנים תהייה בהדרכה צמודה מטעם המרכז. מספר המקומות מוגבל.
התהליך הטיפולי
לימוד זה כולל היחשפות לתהליך הטיפולי במסגרת של הקליניקה, והוא מלווה בסדנאות, שבהן ילמדו הסטודנטים דרכי טיפול בכל אחת מהלקויות שבהן מתרכזים הלימודים בתכנית. הסטודנטים יתנסו בדרכי טיפול בהדרכת מדריכת הקליניקה וכן על ידי צפייה בתהליך טיפולי הניתן על ידי מדריכות הקליניקה. שלב זה של הפרקטיקום מתקיים במהלך השנה השנייה ללימודים.
תנאי קבלה:
ציונים
ציון ממוצע של 83 לפחות בלימודי תואר הבוגר או מוסמך. עדיפות תינתן לבעלי הציונים הגבוהים ביותר.
תחום לימודים תואר ראשון
עדיפות לבעלי תואר בוגר בתחומים רלוונטיים. כגון: חינוך, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מקצועות פרא-רפואיים.
קורסי השלמה
תלמידים שאינם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה במחקר חינוכי. כמו כן, יתכן ותידרשנה השלמות של קורס בסטטיסטיקה, קוגניציה ו/או קורס בפסיכולוגיה התפתחותית. הדרישה להשלמות תיקבע על סמך גיליון הציונים של התואר הראשון לאחר הקבלה ללימודים בתכנית. יש לציין שגם בוגרי החוג לחינוך ידרשו בקורס השלמה בפסיכולוגיה התפתחותית, אם לא למדו קורס זה במסגרת לימודי התואר הראשון. קורסי ההשלמה מפורטים בשנתון בתוכנית הלימודים של התכנית ללקויות למידה. את קורסי ההשלמה יצטרך הסטודנט ללמוד במהלך השנה הראשונה של הלימודים, במקביל להתחלת הלימודים בתכנית.
התחייבות וימי לימודים
התחייבות לתוכנית לימודים מלאה, דהיינו שני ימי לימודים מלאים בשנה א' ושלושה ימי לימודים מלאים בשנה ב' (לא כולל לימודי השלמה. המידע על ימי הלימודים נתון לשינויים).
ראיון אישי
מועמדים שעומדים בתנאי הקבלה שצוינו למעלה ושתיק מועמדותם ימצא מתאים, יזומנו לראיון אישי.
פרטי קשר:
ראש התכנית: פרופ' יהודה פולק yehuda.pollak@mail.huji.ac.il
רכזת התכנית: גב' ליאת טולצ'ינסקי hug_243@savion.huji.ac.il