סיעוד – בית הספר לסיעוד של "הדסה" והשלוחות בקמפוסים אסף הרופא וקפלן

  • הדסה 606, אסף הרופא 608, קפלן 610

  • רפואה

  • אסף הרופא, עין כרם, קפלן

  • "בואו נלמד להעריך את לימודינו לא מפני שהם הופכים אותנו לחכמים או נעלים על אחרים אלא משום שהם מאפשרים לנו לתת עזרה ולהיות מועילים יותר לכלל בני האדם". (פלורנס נייטינגייל)

    במסגרת תכנית הלימודים נעסוק בלימוד מדע הסיעוד המציע ידע וכלים לטיפול בבני אדם. הסטודנטים במסלול ירכשו גישה מדעית והומנית, ידע עדכני נרחב, כישורים טיפוליים ותקשורתיים, מיומנויות קליניות של אומדן, זיהוי סוגיות בריאות, חשיבה קריטית, יכולת קבלת החלטות, גישה כוללנית לפרט ולצרכי הבריאות שלו, ויכולות תפקוד מקצועיות וניהוליות במתן טיפול סיעודי לפרט ולמשפחות, לקבוצות ואוכלוסיות, בכל הגילאים, בכל מצבי הבריאות והחולי ובכל מסגרות שרותי הבריאות. דגש מיוחד מושם על פיתוח וקידום רגישות לזולת, מודעות עצמית, מיומנויות תקשורת, כשירות תרבותית ואתית, איכות ובטיחות.

    לבית הספר שתי שלוחות בביה"ס לסיעוד שליד בתי החולים "קפלן" ברחובות ו"אסף הרופא" ליד  לראשון לציון. תכנית הלימודים זהה. המועמד יציין בטופס ההרשמה באילו בתי ספר ברצונו ללמוד על פי סדר העדיפויות הרצוי לו. לא ניתן להחליף בין בתי הספר השונים בהמשך הלימודים.

    בוגרי בית הספר יקבלו תואר בוגר בסיעוד מהאוניברסיטה העברית.

    תעודת רישום מקצועית להסמכה בסיעוד מוענקת לבוגרי התכנית שעוברים בהצלחה את הבחינה ממשלתית של מנהל הסיעוד במשרד הבריאות אשר מתקיימת פעמיים בשנה.

    אתר בית הספר

  • למה סיעוד?

    לימודי הסיעוד הם תחום מאתגר ומרתק ומספק הכשרה מקצועית מקיפה. בוגרי בתי הספר לסיעוד של האוניברסיטה העברית ישתלבו בקלות במערכת הבריאות בארץ ובעולם כאחים/אחיות. הלימודים מעשירים ומאתגרים והעיסוק בסיעוד מציע מסלול מקצועי שיש בו שליחות אנושית של נתינה, השפעה, יכולת להתפתח, לנהל, ללמוד ולחקור. הביקוש לאחיות רק עולה עם השנים ולימודי סיעוד מבטיחים השתלבות מהירה בשוק העבודה הציבורי והפרטי. 

    הצטרפו אלינו! לביה"ס המוביל בתחומו בישראל.

    • ראשוניות, מצוינות והובלה – בית הספר הוותיק באזור (1912)
    • יחידות לימוד ייחודיות - סעוד הקהילה, סעוד במצבים דחופים, תקשורת
    • פעילות חברתית - בכל שנה, סטודנטים משנה ד' בליווי צוות הוראה מקצועי מבית הספר, תורמים לחברה במסגרת פרויקטים ייחודיים בקרב קבוצות בסיכון. לדוגמא, קיימנו שיתוף פעולה ייחודי עם המטה לפיתוח מנהיגות קהילתית בעיריית ירושלים ועם אלווין ישראל. הסטודנטים מזהים את קהילות היעד ואת צרכיהן באומדן קהילתי מקיף. בהתאם לצרכים שזיהו, תוך התחשבות ביכולות, מגבלות ומשאבים- מתכננים ומוציאים  לפועל תכניות מבוססות ראיות המותאמות לקהילות השונות. ההתנסות גם מפתחת בקרב הסטודנטים מיומנויות מקצועיות ברמה גבוהה בתחום סיעוד הקהילה ומעניקה בטחון, העצמה ויכולת הובלה. 

  • מזכירות – 

    הדסה: טלפון: 02-6777141/51, student@hadassah.org.il

    אסף הרופא: טלפון: 08-9779470/1/2, EmaliaE@asaf.health.gov.il

    קפלן טלפון: 08-9440025, shoshime1@clalit.org.il

     

  • תכנית הלימודים נמשכת 4 שנים, היא מובנית מתפתחת עד לקבלת המכלול: יכולת לקבל תואר אקדמי ואישור לעבודה במקצוע. השנה הראשונה מוקדשת ללימוד מדעי יסוד בנושאים ממדעי החיים כגון: אנטומיה, פיזיולוגיה וביוכימיה; מדעי ההתנהגות והחברה כגון: פסיכולוגיה, סוציולוגיה; ובמבואות למקצוע הסיעוד. בשנה השנייה הלימודים מורחבים ללימודי הרפואה כגון פתולוגיה ופרמקולוגיה, ונלמדים הנדבכים הראשונים העיוניים והקליניים. בסיעוד. בשנה השלישית והרביעית הלימודים העיוניים והקליניים מתמקדים בתחומים קליניים ספציפיים כגון סיעוד הילד, האישה, בריאות הנפש, מיון וקהילה כשבמקביל לומדים סוגיות מקצועיות כגון אתיקה, ניהול וארגון בריאות ומיומנויות אקדמיות. בשנים אלו נחשפים הסטודנטים גם ליחידות לימוד מורחבות הייחודיות לבית הספר בנושאים נבחרים כתקשורת, סיעוד במצבים דחופים וסיעוד הקהילה. התכנית כוללת גם מקצועות ממדעי הרוח. 

  • 176

  • מסלול חד חוגי בלבד, לא ניתן ללמוד עם חוגים אחרים.

  • ד"ר מירי רום – מנהלת ודיקן משנה הדסה והשלוחות ב קמפוס ים אסף הרופא וקפלן . אחות מוסמכת בוגרת תואר ראשון, שני ושלישי בסיעוד. תחומי התמחות/ענין: חינוך לסיעוד, איכות בחינוך, סיעוד במצבי חולי בתחום הלב וכלי הדם.

    ד"ר רלי אלון – מנהלת השלוחה ב קמפוס אסף הרופא. אחות מוסמכת בעלת תואר ראשון בסיעוד, תואר שני ברפואה תעסוקתית ותואר שלישי במגדר. תחומי עניין הוראה ומחקר: מנהל וכלכלת בריאות, מגדר, בריאות האישה.

    ד"ר רבקה הצורף חזן – מנהלת השלוחה ב קמפוס קפלן. אחות מוסמכת בוגרת תואר  ראשון ושני בסיעוד ותואר שלישי במנהל מערכות בריאות ,  חברה בוועדות מקצועיות  במדיניות תכניות הכשרה בסיעוד ,מרצה בלימודי התואר השני בסיעוד  ומרכזת תחום הוראה בסיעוד מבוסס ראיות בארגון  בריאות  המבטח 4000000 מיליון מבוטחים .

    פרופ' פרידה דקייזר-גנץ (הדסה)- פרופסור חבר ב פקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית. מרכזת את קורסי ההתמחות במסלול לסיעוד במצבים מורכבים- טיפול נמרץ בתכנית המוסמך הקליני. מרכזת ומלמדת בקורסים רבים וייחודיים בתכנית וסמינר שנתי בתכנית הבוגר. יזמה ומובילה הכשרה לאחיות בטיפול תומך בטיפול נמרץ. תחומי הוראה/התמחות/עניין: טיפול נמרץ, טיפול תומך, סיעוד קליני מתקדם, מחקר.

    ד"ר אנה קיינסקי וולסקי-רובל (הדסה) - מרצה בכירה ב פקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית. יו"ר ועדת הוראה ל תואר בוגר , יועצת מינית המוכרת ע"י AASECT(American Association of Sexuality Educators Counselors and Therapists. מפעילה מרפאה בנושאי העצמה בזוגיות, מיניות ואינטימיות ופעילה בנושא בקהילה. מומחית ומרצה בנושאי מיניות ואינטימיות ברצף החיים וברצף בריאות וחולי. מלמדת גם שיטות מחקר, תקשורת בעשייה של האחות המומחית הקלינית, חינוך לסיעוד ורפואה ומנחה סטודנטים לתזות בתחומי התמחותה. תחומי המחקר שלה הם: הסתגלות זוגית במצבי בריאות וחולי, תפקוד מיני, מסירת בשורות קשות, חינוך במערכת הבריאות, מיניות, זוגיות ותרבות.

    ד"ר (רחל) יפה זיסק רני (הדסה)- מרצה בכירה  ב פקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, ראש תכנית המוסמך הקליני הייחודית בבית הספר לסיעוד ומנחה סטודנטים לתזה בתכנית. מומחית לכאב בילדים בבית ופעילה בפיתוח הוראה ממוחשבת בתחום. מומחית בטיפול בנפגעי תקיפה מינית (ילדים ומבוגרים), מומחית בהכנת ילדים והוריהם לקראת הבדיקה ופעילה במרכז בת עמי לפגיעות מיניות בהדסה. מלמדת נושאים בסיעוד הילד, טראומה בילדים, שיטות מחקר ונושאים אחרים. מדריכה קלינית במחלקת ילדים, טיפול נמרץ ילדים ומיון ילדים.

    ד"ר מיכל ליברגל (הדסה )- מרצה בכירה קלינית ב פקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, מיילדת ומורה לשיטת השרירים הטבעתיים. אחראית על שירות ייחודי למתן מידע, הכוונה ותמיכה ליולדות עם קרעים נרחבים. מרכזת את קורסי ההתמחות במסלול בסיעוד האישה בתכנית המוסמך הקליני ואת קורס קידום בריאות בתכנית. מרכזת מורה ומדריכה קלינית בתחום בריאות האישה . תחומי הוראה/התמחות/עניין: בריאות האישה, קידום בריאות, לידה רצפת אגן ופרינאום.

    ד"ר אילנה קדמון (הדסה )- מרצה בכירה קלינית ב פקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, מורה בבית הספר לסיעוד ואחות עם מומחיות בנושא סרטן השד הראשונה בארץ וכיום יועצת אקדמית בהנהלת הסיעוד במכון האונקולוגי. מייעצת בפורומים שונים בנושא בריאות השד חוקרת את הפן הפסיכו-סוציאלי בתחום האונקולוגיה בכלל וסרטן השד בפרט. מלמדת בבית הספר לסיעוד נושאים בתחום התמחותה ומרכזת את קורסי התמחות במסלול בסיעוד אונקולוגי בתכנית במוסמך הקליני בבית הספר. מנחה סטודנטים לתזה בתכנית המוסמך.

    ד"ר אניטה נובל (הדסה) - מרצה ב פקולטה לרפואה של הדסה והאונבירסיטה העברית, מורה ומדריכה קלינית בתחום סיעוד האישה. תחומי ההתמחות ההוראה והמחקר  שלה הם כשירות תרבותית והנקה. היא פעילה בנושא גם ברמה ארצית ובינלאומית.  היא מפעילה מרפאה ייחודית לייעוץ בהנקה במקרים קליניים מורכבים ויועצת למשרד הבריאות בנושא כשירות תרבותית

    ד"ר אפרת אדלר (הדסה) – מרכזת את קורסי ההתמחות במסלול בגרונטולוגיה/גריאטריה בתכנית המוסמך הקליני ואת קורס אומדן הבריאות בתכנית. חוקרת ומנחה סטודנטים לתזה בתחום התמחותה. מורה ומדריכה קלינית בתחום סיעוד המבוגר. תחומי עניין: גרונטולוגיה, גריאטריה, אומדן בריאות ובדיקה פיזיקאלית, כשירות משפטית ואפוטרופסות, טיפול תומך וסוגיות סוף חיים.

    ד"ר קרן אנדרוז (הדסה ) - מורה ומדריכה קלינית באונקולוגיה בתואר ראשון ושני בבית הספר לסיעוד. בהכשרתה בארה"ב  FNP Nurse Practitioner ובעלות כישורים קליניים מתקדמים. תחומי עניין הוראה ומחקר: טיפול תומך, סיעוד אונקולוגי וסיעוד המשפחה.

    ד"ר שרית שמעוני קנט (הדסה) – ראש תכנית הבוגר ומרכזת איכות בבית הספר. מומחית בהובלת תהליכי שיפור איכות. יו"ר פורום ארצי לחינוך בסיעוד בריאות הקהילה. יוזמת ושותפה למחקרים והובלת התערבויות לשיפור בטיחות ילדים. מורה ומדריכה קלינית בקידום בריאות וסיעוד הקהילה. תחומי עניין הוראה ומחקר: בטיחות בילדים, תהליכי איכות ובטיחות , קידום בריאות, וסיעוד הקהילה, וסיעוד הילד.

    גב' תמר שושן (הדסה ) – אחראית על ענייני סטודנטים בהדסה ובשלוחות. מורה, מדריכה קלינית ואחות בסיעוד הקהילה ומרכזת את קורס קידום בריאות במוסמך תחומי הוראה הדרכה ועניין: קידום בריאות וסיעוד הקהילה. 

    ד"ר נירה ברטל (אמריטוס) (הדסה) – מומחית לנושא ההיסטוריה של הסיעוד, חוקרת את הנושא ומרכזת התחום בבית הספר.  מלמדת את הנושא בכל תכניות הלימודים . ממייסדות הארגון להיסטוריה של הסיעוד בארץ ופעילה בתחום בארץ ובעולם. תחומי הוראה ענין ומחקר: ההיסטוריה של הסיעוד בהדסה, בארץ ובעולם.

    ד"ר מירי פוטלוג שחורי _(אסה"ר) - מרכזת תחום קליני ועיוני של סיעוד הילד והמתבגר בשלוחה באסף הרופא.  נושאי עניין ומחקר: דיווח על תופעות לוואי מתרופות, ילדים בעלי צרכים מיוחדים,  טראומה בילדים, המשחק ככלי טיפולי ועוד. מרצה בנושאים בתחום התמחותה וניסיונה הקליני.  

    • לבית הספר מסלול לימודים מיוחד של 3 שנים לבוגרי קורס חובשים בצה"ל שמופעל ב"קפלן" (ראה חוג מס' 619). המסלול מיועד למי ששירת כחובש בצבא, המועמדים ידרשו להציג תעודות כתנאי קבלה למסלול. המסלול ייפתח בהתאם למספר הנרשמים. תכנית הלימודים במסלול זה כוללת לימודים ב סמסטר קיץ. נדרש ציון ממוצע 80 בסוף שנה א להמשך לימודים במסלול. 
    • תכנית "אחותנו" ,שתוף פעולה בין ארגון תעסוקטיף, ארגון נשות הדסה והאוניברסיטה העברית. תכנית פורצת דרך ליוצאי אתיופיה בעלי תעודת בגרות מלאה ופניות לגור במעונות האוניברסיטה, תכנית של 5 שנים ללא דרישה לפסיכומטרי. בשנה הראשונה לומדים הסטודנטים במכינה האוניברסיטאית של האוניברסיטה העברית, במסלול מדעי הטבע במקצועות- כמיה, מתמטיקה, אנגלית וכתיבה מדעית. הסטודנטים צוברים ידע רלוונטי משמעותי ללימודי הסיעוד ומתקדמים לעבר הפטור באנגלית. בתום השנה סטודנט אשר יסיים בממוצע 80 ומעלה, יוכל להתקבל ישירות לביה"ס לסיעוד הדסה עין כרם. התכנית כוללת מעטפת של מימון שכר לימוד, מלגות קיום, מעונות, שיעורי תגבור לזקוקים ועוד. תכנית אחותנו

  • ציון 100/רמה ׳מתקדמים א׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 70%/30%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • מועמדים העומדים בסף הקבלה אך בעלי רמת אנגלית 'בסיסי', יתקבלו בתנאי שישלימו את רמת האנגלית הנדרשת עד פתיחת שנת הלימודים.

    ביה"ס שומר לעצמו את הזכות לזמן חלק מהמועמדים למבדקים נוספים. אי הופעה למבדקים אלו תתפרש כביטול המועמדות לבית הספ.ר

    על המועמדים להמציא למזכירות בית הספר שבחר להרשמה את המסמכים הבאים:*

    • טופס חתום של פרטים אישיים (מועמדים שלמדו סיעוד בעבר חייבים לציין זאת  בשאלון)
    • הצהרה חתומה על היעדר רישום פלילי
    • תעודת חובש בצה"ל (לנרשמים למסלול חובשים)
    • הצהרת בריאות אישית
    • כתב ויתור על סודיות רפואית חתום
    • אישורים מתאימים במידה ויש בעיה רפואית
    • תעודות רפואיות מתאימות במידה ויש פטור משירות בצה"ל מסיבות רפואיות
    • מסמך חתום על התחייבות לקבלת חיסונים כנדרש על ידי משרד הבריאות והצגת אישור על כל החיסונים הנדרשים לא יאוחר מסוף שנה א ללימודים. אישור זה הוא תנאי מעבר לשנה שניה בתכנית ולהשתתפות בהתנסויות הקליניות.

    להשלמת תהליך הקבלה, יש להעביר לביה"ס תוך שבועיים את המסמכים שבקישור.

    בית הספר רשאי לדרוש מהמועמדים בדיקות רפואיות אצל רופא שייקבע על ידה. אי הופעה לבדיקות רפואיות תתפרש כביטול המועמדות לביה"ס לסיעוד.

    אי המצאת ציונים ומסמכים במועד או מבדקים נוספים במידת הצורך, או אי מתן אישור על כוונה לממש לימודים בתחום - יתפרשו כוויתור על המועמדות לבית הספר לסיעוד.

     

    הערות:

    • על המועמדים להציג אישור על כל החיסונים הנדרשים לא יאוחר מסוף שנה א' ללימודים. אישור זה הינו תנאי מעבר לשנה ב' בתכנית הלימודים ולהשתתפות בהתנסויות קליניות.
    • מומלץ להגיע עם ידע מוקדם ביישומי מחשב.
    • מומלץ להגיע עם ידע מוקדם בכימיה בהיקף של 3 יח"ל . מכינה בכימיה תתקיים בירושלים בחסות ביה"ס לריפוי בעיסוק או בביה"ס לסיעוד "אסף הרופא". המכינה בתשלום, אינה חובה אך מומלצת. מספר המקומות מוגבל. לפרטים יש לפנות למזכירויות ביה"ס.
    • תנאי לרישום בפנקס האחיות (אישור לעסוק במקצוע) הוא אזרחות או "תושבות" ישראלית על פי תקנות בריאות העם תשמ"א. מצב בריאות, לקויות למידה ורקע פלילי יכולים להיבדק ע"י מנהל הסיעוד בתהליך קביעת הזכאות לרישום בפנקס האחיות (אישור לעסוק במקצוע).

    אתר מינהל הסיעוד

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • מספר המקומות בשנה ב' מצומצם. יתקבלו מועמדים העומדים בכל דרישות שלהלן ובהתאם למספר המקומות שיתפנו.

    דרישות הקדם למועמדות:

    1. לימודים אקדמיים של שנה אחת לפחות בבית ספר לסיעוד באוניברסיטה מוכרת ועמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו.
    2. ציון 80 לפחות בכל אחד ממקצועות הסיעוד וממוצוע 80 לפחות בכל הלימודים.
    3. ראיון אישי
    4. תנאי לקבלת זיכוי על קורסים שנלמדו הוא התאמה מלאה בתכנים והיקף נקודות הזכות.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    • השתלבות בעבודה בכל מוסדות הבריאות בארץ ובעולם - בתי חולים, מרפאות ומוסדות ייעודיים לצרכים שונים של קבוצות באוכלוסייה (קשישים, חולים סיעודיים, מונשמים ועוד).
    • השתלבות בעבודה במגוון תחומים ומצבים קליניים - ילדים, נשים, מבוגרים, קשישים, בעלי בעיות חריפות אקוטיות כרוניות או נפשיות, בטראומה, בלידה, ביחידות טיפול נמרץ ובקהילה.
    • המשך לימודים והשתלבות במסלולי התמחות קליניים.
    • השתלבות בתפקידים ניהוליים. המשך ללימודים ותארים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות בארץ ובעולם.