• 802

  • מדעי החברה

  • הר הצופים

  • מהי גאוגרפיה?

    הגאוגרפיה היא תחום דעת העוסק בתהליכים ובגורמים המעצבים ומייצרים את המרחב, ובקשרי הגומלין בין תהליכים וגורמים אלה. הגאוגרפיה במהותה היא מדע אינטגרטיבי המשלב תפיסות וגישות מחקר מתחומי דעת שונים. בהתאם לכך, תכנית הלימודים במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים משלבת בין מספר תחומי דעת גאוגרפים כדוגמת: גאוגרפיה עירונית, כלכלית, פוליטית, התנהגותית, פיזית, סביבתית, תרבותית והיסטורית, כמו גם תחומי הכרטוגרפיה, חישה מרחוק והגאואינפורמטיקה. התחומים הללו אינם נפרדים, אלא משולבים וניזונים זה מזה.

     הלימודים במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים 

    חברי הסגל במחלקה לגאוגרפיה מעורבים במחקרים רבים העוסקים בתחומים שונים המצויים בחזיתות הידע השונות בתחומי מדעי החברה, הטבע והרוח. לצד העיסוק המחקרי מעורבים חברי המחלקה בעבודות תכנון ובסוגיות מדיניות מרחבית בישראל כגון מדיניות דיור, גבולות מוניציפליים, תיירות, שימור, תחבורה ועוד. לימודי הגאוגרפיה עוסקים במספר תחומים מרכזיים: גאוגרפיה היסטורית, גאוגרפיה אנושית, סביבה, גיאואינפורמטיקה וגאוגרפיה פיזית. במסגרת הלימודים נבחנות סוגיות מרכזיות כגון: תהליכי גידול עירוני מואץ, תהליכי גלובליזציה המתנגשים עם תרבויות וזהויות מקומיות, תחבורה, תיירות, מדיניות תכנון, התמודדות עם היבטים  סביבתיים, התחממות כדה"א והתמורות האקלימיות הנובעות מכך, הלחץ הגובר על משאבי הטבע, הכוחות המעצבים את פני כדה"א, ונופי ארץ ישראל בעבר ובהווה.  

    אתר המחלקה

  • הגאוגרפיה, המדע של המרחב והמקום, הינה אחד מתחומי המחקר והידע העתיקים ביותר, אשר שורשיה נטועים בתקופה היוונית הקלאסית ובספרייה של אלכסנדריה מן התקופה ההלניסטית. לגאוגרפיה גם נודעה חשיבות מכרעת בתקופת התגליות הגדולות, אולם בשנים האחרונות חשיבותה של הגאוגרפיה בתחום המחקרי והביקוש לידע גאוגרפי בתחום היישומי גדלה לאין שיעור כתוצאה משלושה תהליכים עיקריים:

    1. עליית המודעות לבעיות סביבתיות כתוצאה מפעילות האדם (למשל על ידי פליטה מוגברת של גזי חממה המביאה להתחממות גלובלית, ניצול יתר של מקורות מים מתוקים, פליטת מזהמים שונים, הכחדת מינים ועוד) והעלייה בסיכונים הנובעים מאסונות טבע (כגון רעידות אדמה, התפרצות הרי געש והוריקנים) עקב הגידול באוכלוסייה האנושית.

    2. תהליכי גלובליזציה ושינויים פוליטיים ברמה העולמית, האזורית והמקומית הביאו להכרה גדלה באתגרים הניצבים בפני המגוון הפיזי והאנושי המצוי בעולמנו.

    3. מהפכת המידע, הביאה לפיתוחים טכנולוגיים שונים בעלי מהות או משמעויות גאוגרפיות מובהקות כגון רשת האינטרנט, הטלפון הסלולרי, GPS, לוייני חישה מרחוק, Google Earth, Big data ועוד.

    שינויים אלה הביאו לתמורות יסודיות בתחום החיים על פני כדור הארץ וכן יוצרים אפשרויות חדשות למחקר באמצעים משוכללים ומדויקים יותר.

    הצטרפו אלינו! למחלקה הראשונה בארץ ללימודי גאוגרפיה אשר הוקמה ב-1949.

    • האוניברסיטה העברית גאה בארבעה חתני פרס ישראל בתחום הגיאוגרפיה: פרופ' דוד עמירן ז"ל, פרופ' דב ניר ז"ל, פרופ' יהושע בן אריה, פרופ' אריה שחר ז"ל.
    • סיורים לימודיים – מהכיתה לשטח: חלק ניכר מהקורסים משלב סיורי שטח שמייצרים היכרות ישירה ולימוד מעשי של תופעות מרחביות הנלמדות בכיתה.
    • מדי שנה או שנתיים נערכים סיורים לחו"ל.

  • ד"ר גלעד רוזן: 02-5883344, gillad.rosen@mail.huji.ac.il

    מזכירות: א-ה 09:30-14:30, 02-5883017, 02-5881292

  • הלימודים כוללים לימודי חובה ולימודי בחירה ועוסקים בנושאים מגוונים כגון: גאוגרפיה עירונית-יישובית; גיאוגרפיה חברתית ופוליטית; גאוגרפיה כלכלית והתנהגותית; גאוגרפיה היסטורית ותרבותית; גאוגרפיה של תחבורה ואיכות הסביבה וגאוגרפיה פיזית. 
    השנה הראשונה מוקדשת בעיקרה למבואות משותפים ובשנתיים הנוספות ייהנו הסטודנטים מלימודי בחירה מרובים. הפן המעשי של הלימודים כולל סיורים לימודיים מרתקים הנלווים לחלק מהקורסים. 
    החל משנה ב' מוצעת חטיבה בלימודי גאואינפורמטיקה המיועדת להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומדעי בתחום המידע הגיאוגרפי ובשיטות חישוביות מודרניות. בלימודים אלו ניתן דגש על מערכות מידע גאוגרפי, חישה מרחוק, בסיס נתונים, תכנות, סטטיסטיקה ומודלים מרחביים.

     

    מסלול לימודים:

    הרכיבו לעצמכם את התואר:

    1. מסלול חד חוגי – אפשרי רק החל משנה ב'.
    2. מסלול דו חוגי המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

    מספר נ"ז לתואר (לא כולל אבני פינה ):

    במסלול ה דו חוגי - 60

    במסלול ה חד חוגי הרגיל- 69

    במסלול ה חד חוגי המורחב- 76

    • מסלול חד חוגי בגיאוגרפיה ולימודים משלימים במדעי כדור הארץ: לימודים אלה נערכים בשיתוף החוג לגאוגרפיה והמכון למדעי כדור הארץ ב פקולטה למדעי הטבע, ומאפשרים העמקה בתחומי הגאוגרפיה הפיזית, מדעי האטמוספירה, הגאולוגיה והים. ניתן ללמוד במסלול זה עם תום שנת הלימודים הראשונה ועמידה בתנאי המעבר הנדרשים למסלול החד-חוגי.
    • מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה: קיים אפיק מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה לחוג לשנה ב'. פרטים באתר האונ' הפתוחה

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי , ציון פסיכומטרי בדגש כמותי

  • 50%/50%, 70%/30%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 600 רב-תחומי/כמותי

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו.

    2. נדרש ציון ממוצע 80 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם.

    מספר המקומות המתפנים מוגבל. יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג. ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים.

    לתשומת לב:

    • המתקבלים לחוג המבוקש יוכלו להפנות בקשה לזיכויים על סמך לימודים אקדמיים קודמים אל מזכירות ה פקולטה . לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי שיקול דעתם של יועצי החוג. הבקשה תוגש לאחר שהסטודנט מימש לימודיו על ידי הגשת תכנית לימודים.
    • סטודנטים יהיו זכאים ל תואר בוגר של האוניברסיטה העברית, רק אם למדו בה תכנית מלאה של שנה ג' לפחות והיקף לימודיהם בה מהווה לפחות שליש מלימודי התואר. לימודים אלו יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    • השתלבות בתחומי המנהל והתכנון ברמה המוניציפאלית והארצית, במסגרות ציבוריות ופרטיות.
    • תעסוקה בארגוני שימור או פיתוח סביבתי וברשויות לאומיות כגון רשות הגנים הלאומיים או הרשות להגנת הטבע.
    • תעסוקה בארגוני תיירות.
    • השתלבות במסגרות החינוך הפורמאלי והבלתי-פורמאלי (כמו: הדרכה וידיעת הארץ).
    • סטודנטים המסיימים את לימודי החטיבה בגאואינפורמטיקה יהיו מצוידים בכישורים מדעיים וטכניים אשר יאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה בתחום זה.
    • השתלבות במוסדות מחקר.
    • לימודי המשך לתארים מתקדמים בתחום.