• 122

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • המזרח התיכון מעסיק אתכם? מחפשים להתמחות בתחום? 

    עם עליית האסלאם בחצי האי ערב במאה ה-7 לספירה הנוצרית, השתנו פניו של המזרח התיכון. מרבית האוכלוסייה המירה דתה לאסלאם תוך כמאתיים שנים וכך נוצר אזור מובחן מאירופה מבחינה תרבותית ודתית. במסגרת הלימודים נקיף את ההיסטוריה של ארצות האסלאם מראשית האסלאם ועד ימינו, את התפתחותן החברתית של ארצות האסלאם, את דת האסלאם על כיתותיה, מוסדות האסלאם, מורשתו התרבותית, הרוחנית והחומרית.

     

    קצת לעומק:

    תכנית הלימודים מציעה לכל סטודנט לרכוש ידע רחב בתחום לימודי האסלאם והמזה"ת. בלימודים ניתן דגש על לימודי הציביליזציה האסלאמית וההיסטוריה של המזרח התיכון ולימוד השפה הערבית באופן שיאפשר לסטודנטים  להעמיק את הבנתם בתחומים אלו. 

    כחלק ממדעי הרוח, לימודי החוג מכוונים לפיתוח מחשבה עצמאית וביקורתית, הקניית שיטות עבודה והרחבת האופקים לתחומים החורגים מתחום המקצוע.

    אתר החוג

    דף הפייסבוק של החוג

  • מדוע לבחור בלימודי האסלאם ומזרח תיכון?

    המזרח התיכון הוא אזור מרתק שמעסיק את כל העולם. תחומי העיסוק הקשורים לאזור גאוגרפי זה הם רבים – היסטוריה מוסלמית, התהוות המזה"ת המודרני, היחסים בין ישראל לבין מדינות ערב, המערכת הבין-ערבית, עליית האסלאם הפוליטי, היחסים בין מדינות ערב לבין עצמן, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, מערכת היחסים של מדינות המזה"ת עם אירופה ונושאים רבים אחרים. כל אלו הם נושאים מאתגרים גם מבחינה היסטורית וגם מבחינה אקדמית. קיים ביקוש רב לאנשי מקצוע מומחים שיוכלו לחקור, לנתח ולעסוק בהיבטים השונים של אסלאם מזרח התיכון.

  • ·  בחינות מיון בערבית

    1. יום שני, 31 ביולי 2017

    2. יום ראשון, 15 באוקטובר 2017
    מידע נוסף באתר החוג

     

    ביום שני 31 ביולי יתקיים יום אוריינטציה

    מרכז לחקר האסלאם ע"ש נחמיה לבציון" הוקם באוניברסיטה העברית בירושלים ב-2004 כדי לעודד וליזום מחקר על דת האסלאם ותרבותה, מראשית האסלאם במאה ה-7 לספירה ועד היום, במזרח התיכון, באסיה, באפריקה ואף במערב. על מנת למלא משימה זו, המרכז מארגן קבוצות מחקר, כנסים, ימי עיון והרצאות, תומך במחקר יחידני וקבוצתי, מעניק מלגות לסטודנטים ומעודד דיאלוג בין חוקרים בתחום לימודי האסלאם לבין עמיתיהם מתחומים אחרים.

    קרן אביר ע"ש פרופ' מרדכי ורותה אביר הוקמה ב-2008 ובזכותה החוג מציע מלגות לתלמידי מוסמך, תשלום כספי להוראת קורסים בתחום המודרני וקיום כנס שנתי שנועד לפתח ולקדם נושאים שונים בתחום האסלאם המודרני והמזה"ת. כמו כן, הקרן תרמה תרומה חיונית למפעל המילון ע"ש אילון-שנער. במילון זה משתמשים אלפי סטודנטים וחוקרים.

    פרס חוגי - פרס כספי בגובה מחצית שכר הלימוד השנתי יוענק לסטודנטים בעלי נתוני קבלה גבוהים בחוג.

  • פרופ' מאיר חטינה: טלפון 02-5883645, meir.hatina@mail.huji.ac.il

    מזכירות: יום א' 14:30-11:30 ימים ב'-ה' 13:00-10:00 טלפון 02-5881220, פקס 02-5883736, מייל: islam-mideast@savion.huji.ac.il

  • תכנית הלימודים מקיפה ארבעה נושאי ליבה:

    1. דת

    2. משפט ופילוסופיה

    3. אמנות ותרבות חומרית של האסלאם

    4. היסטוריה של האסלאם בימי-הביניים, היסטוריה של האסלאם בעת החדשה.

    השפה הערבית היא האמצעי העיקרי להכרת תולדות המזרח התיכון, ולכן לימוד השפה מהווה חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים. סטודנטים שלמדו ערבית בבית הספר התיכון או במסגרת אחרת יבחנו בבחינת מיון כדי לקבוע את רמתם.
    כל הסטודנטים חייבים במכסה מסוימת של קורסים טקסטואליים במשך לימודיהם בחוג. 
    סטודנטים שאינם בעלי רקע בערבית ילמדו ערבית למתחילים ומי שיחפוץ בכך ימשיך בשיעורי השפה כחלק מלימודי החוג גם בשנים הבאות.
    לבעלי פטור מלימודי ערבית ספרותית תינתן אפשרות ללמוד לשון אחרת מלשונות האזור (פרסית, תורכית). 
    אנו מציעים חטיבה ללימוד המרחב התרבותי אירן- תורכיה בדגש על לימוד הלשונות הפרסית ו/או התורכית.

     

  • 68 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה " ולימוד שפה) או 60 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ") במסלול ללא לימוד שפה.

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

     

  • פרופ' מיכל בירן - עוסקת בהיסטוריה של מרכז אסיה ושל הערבה האירו-אסייתית בתקופה הטרום מודרנית ובקשרים שבין התרבויות הממוקמות בקצוות הערבה, בעיקר בין סין לעולם האסלאם. ב-2006 זכתה בפרס מיכאל ברונו מטעם קרן יד הנדיב בתחום לימודי האסלאם והמזה"ת וב-2007 בפרס לנדאו למחקר ולמדעים בתחום היסטורית מזרח אסיה ותרבויותיה.

    פרופ' מאיר חטינה - פרסם מחקרים רבים העוסקים במחשבה פוליטית ערבית, באסלאם ובשיח ליברלי. כיהן כראש המרכז לחקר האסלאם ע"ש נחמיה לבציון באוניברסיטה העברית. בשנת 2012 יצא לאור קובץ מאמרים "האחים המוסלמים - חזון דתי במציאות משתנה", שנערך על ידו ועל ידי אורי קופפרשמידט.

    פרופ' הלל כהן עוסק בהיסטוריה פלסטינית ובסכסוך הישראלי-פלסטיני. חיבר מספר ספרים חשובים בנושא האחרון שבהם: "תרפ"ט - שנת האפס של הסכסוך".

    פרופ' אלי פודה עוסק במזרח התיכון המודרני במערכת המדינית באזור.

    פרופ' אייל ג'יניאו – עוסק באימפריה העות'מאנית ותורכיה המודרנית. עומד בראש פורום ללימודי תורכית ומכהן כראש המכון יד יצחק בן צבי.

    ד"ר יוליה רובנוביץ' אחראית על התחומים של לימודי איראן ופרסית בחוג.

     

  • התמחות בלימודים תורכיים-איראניים - תכנית התמחות ייחודית המציעה התמחות באחת מן התרבויות.
    לימודי שפה - לימודי תורכית/פרסית למתחילים ולמתקדמים בשנתיים הראשונות בתואר. קורסים אלו יזכו את הסטודנטים ב-16 נ"ז .
    סמינריון - בשנה ב' ישתתפו הסטודנטים בסמינריון ייחודי לתכנית. כל סטודנט יכתוב עבודה סמינריונית בנושא הקשור לתרבות בה הוא מתמחה - האימפריה העות'מאנית, תורכיה או איראן.
    תרגיל - בשנה ג' ילמדו הסטודנטים תרגיל בהיקף של 4 נ"ז .  אנו ממליצים לסטודנטים בתכנית להירשם לקורס בחירה נוסף הקשור לאימפריה העות'מאנית, תורכיה המודרנית או מרכז אסיה. סטודנטים במגמה האיראנית יילמדו קורסים טקסטואליים בפרסית וקורסי בחירה הקשורים ללימודי פרס ואיראן. אנו מציעים השתתפות בקורס קיץ בשפה התורכית המתקיים בתורכיה. התכנית מיועדת ללומדים במסגרת חוג ראשי.

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • בחינת מיון בערבית- מידע מלא על הבחינה עם חומר לבחינה מופיע באתר החוג. ניתן לגשת רק למועד אחד. יש להירשם לבחינה בטופס הנמצא באתר החוג.

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    • לימודי המשך לתארים מתקדמים והשתלבות באקדמיה
    • השתלבות בגופים ממשלתיים
    • תעסוקה בעולם התקשורת
    • תעסוקה במכוני מחקר
    • השתלבות בכוחות הביטחון
    • השתלבות בארגונים פוליטיים
    • תעסוקה בהוראה
    • תעסוקה בחברות פרטיות בעלות קשרים עסקיים עם מדינות במזרח התיכון.