• 198

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • אוהבים תאטרון ורוצים לדעת יותר?

    לימודי התאטרון בחוג עוסקים בכל אשר קשור לעולם הבמה ולקשריו המיוחדים עם מוסיקה, ריקוד, פסיכולוגיה, היסטוריה, חינוך ותקשורת. קורסי החוג נוגעים בפילוסופיה, פוליטיקה ובנפש האדם באמצעות התעמקות בעולמו העשיר של התאטרון. הלימודים בחוג מאפשרים פיתוח של מחשבה יצירתית, לצד התנסות מעשית באמנויות הבמה, ליצור קהילה ולחקור את העולם בכלים של אמנויות הבמה. הסטודנטים בחוג זוכים להשכלה רחבה ומאתגרת בתחום. תכנית הלימודים בחוג כוללת כיתות אמן מיוחדות עם אמנים ישראליים ובינלאומיים וכן שיתופי פעולה יצירתיים וממושכים עם מוסדות תאטרון שונים בירושלים, ובכלל זה תאטרון ירושלים, פסטיבל ישראל, צמי''ד - פסטיבל תאטרון בינלאומי של אנשים עם מוגבלויות פיזיות, פסטיבל ירושלים לאמנויות. כל זאת בשאיפה להעשיר את חיי הסטודנטים ולשחק תפקיד פעיל בחיי התרבות הירושלמיים. 

    החוג ללימודי התאטרון באוניברסיטה העברית, הוא אחד מן החוגים הוותיקים בישראל בהם מלמדים ולומדים תאטרון כתחום אקדמי ומעשי בו בעת. בחוג מוצע מגוון שיעורים העוסקים בהיסטוריה של התאטרון, בסוגות וסגנונים השונים של תאטרון, בתורות משחק, בימוי, דרמה ומופע, וביחסים שמתקיימים בין תאטרון לאמנויות אחרות, לפסיכולוגיה, סוציולוגיה, מחשבת ישראל ועוד.

     

    קצת לעומק:

    הלימודים כוללים שיעורים עיוניים בתולדות ובתורות התאטרון, הדרמה והמופע הנלמדים ע"י חוקרים מרכזיים בתחום. הקורסים העיוניים מציעים רקע תאורטי והיסטורי רחב ומקנים כלים ביקורתיים להבנה וניתוח של יצירות תאטרון. חלק מהשיעורים העיוניים מתקיים במחלקת המדיה בספרייה, המציע אוסף עשיר ומגוון של סרטים תיעודיים וסרטי קולנוע בנושאים שונים. לרשות הסטודנטים עומד המוזיאון והארכיון לתאטרון העברי והישראלי ע"ש ישראל גור.

    סדנאות מעשיות ושיעורי מעבדה מהווים מרכיב חשוב בלימודי החוג. שיעורים אלו מתקיימים בחללים אמנותיים מיוחדים של "תאטרון החניון" (אולם התאטרון של החוג) וחדר המראות.

    צוות המרצים בחוג כולל אמנים שנמנים עם היוצרים המבטיחים והמצליחים בתאטרון הישראלי העכשווי. במהלך שנת הלימודים מוצגות ב"תאטרון החניון" עבודות של הסטודנטים והפקותיהם שנוצרו בסדנאות החוג. החוג מעודד יוזמות של הסטודנטים ומסייע בליווי אמנותי של מופעי תאטרון פרי יצירתם.

    בהיותו חלק בלתי נפרד מן פקולטה למדעי הרוח ומביה"ס לאמנויות, החוג מאפשר לסטודנטים המעוניינים בכך לקחת שיעורים אחדים בחוגים אחרים, דבר המרחיב באופן משמעותי את האופקים האינטלקטואליים שלהם.

    אתר החוג

  • בין ההפקות המקוריות שהופקו בחוג ועוררו עניין רב היו: מסירות נפש מאת י"ל פרץ, לרקוד את צ'כוב על פי השחף מאת צ'כוב, הזמרת הקרחת מאת יונסקו, פסיפס ממחזות חנוך לוין, אני לאה מופע על חיי לאה גולדברג, המחזמר היפה והחיה ועוד.

    קרן בילי קריסטל: שלום דרך אמנויות הבמה היא תכנית המוקדשת לחיפוש דרכים לקידום דו-הקיום בין יהודים לערבים. התכנית נוצרה הודות לתרומתו הנדיבה של השחקן האמריקני היהודי הנודע בילי קריסטל. התכנית מציעה קשת של סדנאות שמטרתן גישור חברתי ותרבותי, ניסיון ליצור הבנה של 'האחר' והזדהות עמו, תוך כדי עבודת תאטרון. בתכנית מוענקת תמיכה כספית לסטודנטים המעוניינים ליצור פרויקטים העוסקים בדו-קיום וביחסים בין יהודים לערבים. ירושלים, עיר המקודשת לעמים ולדתות רבות, מעניקה נופך מיוחד ליצירת תאטרון מן הסוג הזה. במהלך שנות קיומה של התכנית לקחו בה חלק אמנים יהודים וערבים מן השורה הראשונה ויצרו בה הצגות רבות.

     

  • רוצים לשמוע יותר מסטודנטית בחוג?  ניתן ליצור קשר עם נציגת הסטודנטים, מיכל פולאק, שתשמח לענות לכל שאלה, להיפגש אתכן ואתכם ולהכיר לכן/ם את החוג המיוחד שלנו:

    Michal.Pollack@mail.huji.ac.il , 052-8303829

    ד"ר אולגה לויטן (יועצת החוג):  levitanolga6@gmail.com

    מזכירות החוג:  גב' אורלית קיסר, טלפון: 02-5883936,  orlitk@savion.huji.ac.il

    שעות הקבלה: יום א' 14:30-11:30,  ימים ב'-ה' בשעות 10:00 - 13:00

     

    אתר הפייסבוק החוגי, הכולל תמונות של אירועי סטודנטים והפקות:
    החוג ללימודי התאטרון באוניברסיטה העברית 

     

  • לימודי החובה בחוג מקנים בסיס רחב בתולדות התאטרון, בניתוח מחזות והמופע התאטרוני, כמו גם בתורות הדרמה, הבימוי והמשחק. סמינריונים המקנים ידע מעמיק בסוגיות נבחרות באמנות התאטרון ומציעים התנסות בחשיבה ובכתיבה ביקורתית.

    לימודי בחירה מסוגים שונים כולל קורסים מסוג שיעור, קורסים מסוג שו"ת (שיעור + תרגיל) וקורסים מסוג שו"מ (שיעור + מעבדה). קורסי שו"מ כוללים מרכיב מעשי ומאפשרים עשיית פרויקט או עבודה מעשית כחלק מהציון. בין שיעורי המעבדה המוצעים בחוג: "כתיבה לבמה", "תאטרון לילדים", "תאטרון פלייבק", "תאטרון קהילתי", "מפגשים עם אמני תאטרון בולטים" ועוד.

    סדנאות מעשיות המאפשרות היכרות ראשונית עם עשייה תאטרונית ושפת הבמה, כגון "יסודות המשחק","תנועה לבמה", "פרפורמנס קול", "עיצוב לבמה" ועוד. בנוסף מציעה החוג סדנת תאטרון למתקדמים. במסגרתה עובדים הסטודנטים על הפקה משותפת או הפקות אישיות שמוצגות בפני הקהל האוניברסיטאי בסוף שנת הלימודים. 

  • 60 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

    השילובים המומלצים עם לימודי התאטרון הם החוגים לחינוך, פסיכולוגיה, ספרות, מחשבת ישראל, סוציולוגיה ותקשורת. מוזמנים/ות להתייעץ איתנו לגבי שילובים אפשריים נוספים!

     

  • ד''ר ז'נט מלכין - מרצה בכירה וראש החוג ללימודי התאטרון באוניברסיטה העברית. תחומי מחקרה ופרסומיה הרבים: התאטרון הגרמני והאמריקני המודרניים, תורות התאטרון, המודרניזם והפוסט-מודרניזם, תרבות יהודית בתאטרון הגרמני והאמריקני.

    ד''ר אולגה לויטן - חוקרת ומבקרת תאטרון. תחומי מחקרה קשורים לסוגיות של בין-תרבותיות ורב-תרבותיות בתאטרון, תאטרון רוסי מודרניסטי, תאטרון ישראלי ותאטרון לילדים. ב-2014 הקימה קבוצת מחקר ישראלית-גרמנית שעוסקת בנושא "אמנויות המופע בתרבות המערבית הפוסט-קולוניאלית: מופעים קהילתיים רב-תרבותיים בירושלים ובברלין".

    ד''ר סוזאנה פנדזיק - דרמה-תרפיסטית בכירה האחראית לתחום זה בחוג. ד"ר פנדזיק היא חוקרת תאטרון, במאית, משוררת ומדריכה מוסמכת מטעם האיגוד הישראלי לתרפיה ע"י יצירה והבעה. היא חברה באיגוד האמריקני (NADTA) ובאיגוד הבריטי (BADTh) לדרמה-תרפיה. היא גם חברת כבוד באיגוד השוויצרי לדרמה-תרפיה. ד"ר פנדזיק מטפלת ביחידים ובקבוצות, מדריכה אנשי מקצוע ומעבירה סדנאות בארץ וברחבי העולם.

    ד''ר ז'וזף שפרינצק - אמן קול ופרפורמנס-ארט, מורה וחוקר, מראשוני משוררי הסאונד בישראל. תחומי מחקרו כוללים אמנות קול והגשה קולית של טקסט, אמנות סאונד ו-Soundscape ככלי מחקר תרבותי, ופואטיקה של טכנולוגיות אודיו-ויזואליות. מלמד אמנות סאונד וסדנאות קול באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים ובאוניברסיטה העברית.

    שי בר יעקב - במאי, חוקר ומבקר תאטרון. הוא משמש מאז שנת 2000 כמבקר התאטרון של העיתון "ידיעות אחרונות" וגם עובד כמבקר תאטרון בגלי צה"ל. לפני שהפך למבקר עבד שי כבמאי תאטרון בקבוצות שונות בארץ ובחו"ל, וכן שימש כעוזר למנהל האמנותי בתאטרון החאן בשנות ה-80. שי בר יעקב עוסק בחקר הבימוי כתאוריה וכפרקטיקה ובתאטרון שקספירי עכשווי ובגבריות בתאטרון האמריקני המודרני.

    נירה מוזר - במאית וחוקרת תאטרון. תחומי מחקרה הם תאטרון קהילתי, תאטרון מחול-נכות ובמופעי אנשים עם מוגבלויות פיזיות. היא משמשת כבמאית של קבוצת התאטרון קהילה נגישה בבת-ים. מופעיה הסלון של פלורה, זולת, וקובה פרידרייז השתתפו בפסטיבלים ארציים של תאטרון קהילתי. נירה מלמדת בחוג את שיעור המעבדה "תאטרון קהילתי", ובמהלך השנים 2007-2012 שימשה כמנחה של פרויקט תאטרוני משותף לסטודנטים בחוג ולפעילים ממרכז חיים עצמאים של עמותת נכים עכשיו .

    עמנואלה עמיחי - במאית וכוריאוגרפית המשלבת בעבודותיה תאטרון, מחול, וידאו ופרפורמנס. למדה פרפורמנס, מחול ותאטרון בביה"ס "סטלה אדלר" בניו יורק, בביה"ס ניסן נתיב תל אביב, וב-Steps, ניו יורק. עבודות הבימוי והוידיאו-דאנס שלה הוצגו בפסטיבלים בארץ ובעולם. כיהנה כחברת ועדת הפרינג' וכמנהלת אמנותית שותפה בתאטרון המעבדה בירושלים. כמו כן, הייתה ראש תחום למחול בעמותת מתא"ן. עבור הצגתה "העצב של השכן עמוק יותר" זכתה בתו האיכות כאחד משלוש מופעים חזותיים הטובים באירופה לשנת 2013 מטעם ועדתMove Award  האירופית.

    יונתן לוי - הוא במאי, מחזאי, אמן, עיתונאי ומורה. כתב וביים את "סדאם חוסיין - מחזה מסתורין" שהוצגה בהצלחה בארץ ובעולם, בין השאר בתאטרון ה"שאובינה" בברלין ובפסטיבל "תיאטר דר וולט" במנהיים, וכן את "רפולוהים", ומופע הספוקן וורד "הפניקס הישראלי". לוי העלה מופעי שחזור פוליטיים כגון "אנרגיות טובות" המבוסס על פרוטוקול ועדת הכלכלה של הכנסת בעניין תמלוגי הגז, "מהומה בגטו" - שבה תלמידי תיכון שחזרו דיון בוועדת הכנסת שנגע להתנהגות קלוקלת של נוער בתאטרון, "השבועה לירושלים" שבה שחזר ח"כ עקיבא נוף ראיון שערך כסטודנט צעיר עם ג'ון לנון ויוקו אונו במיטת השלום באמסטרדם, ועוד. לוי הוא ממקימי ביה"ס תיכון וולדורף "שקד" בקריית טבעון, ומלמד בו תולדות האמנות, תנ"ך, ספרות, אנגלית ותאטרון. ספר מחזותיו הראשון "מלכטווס - דרמה שירית ושירה דרמטית" יצא לאור ב-2015 בהוצאת "דחק".

    רונן יצחקי - אמן תאטרון מחול וכוריאוגרף. עובד ככוריאוגרף עצמאי מאז 2002 ויצירותיו הועלו בפסטיבלים שונים בישראל וברחבי העולם. לימד תאטרון-מחול בביה"ס למחול בסמינריון הקיבוצים ולימד תנועה באקדמיה למוסיקה ולמחול. כיום מלמד מחול עכשווי וקומפוזיציה ומשמש כמנהל האמנותי של מרכז התרבות "בין שמיים לארץ" בירושלים. ב-2014 רונן יצחקי היה אחד הזוכים במלגת פיתוח יצירות מטעם מפעל הפיס.

  • לסטודנטים מוצעת מערכת של לימודים תחומיים המיועדת להרחבת הידע התאורטי, לצד ניסיון מעשי בשני תחומים:

    תרפיה וטיפול באמנויות הבמה

    תאטרון יהודי

    תכניות הלימוד בשני התחומים מושתתות על שלושה מרכיבים: קורסים מרכזיים בתחום, מסגרות המאפשרות פרויקטים אישיים מעשיים ושני קורסים בתחום הנלמד מחוגים אחרים. 

    חדש:

    א. תכנית לימודים משותפת לבוגר באמנויות ומנהל עסקים, עם דגש בלימודי התאטרון. מטרת התכנית היא להכשיר בוגרים שהשכלתם משלבת הבנה עסקית ואמנותית של האופן בו מוסדות תרבות ואמנות מאורגנים ומנוהלים. התכנית מיועדת למתעתדים להשתלב בתפקידים שונים בעולם האמנות והתאטרון בכלל ולמעוניינים לעסוק בניהול מוסדות תרבות בפרט. לפרטים

    ב. תכנית לימודים לבוגרי הסטודיו למשחק ניסן נתיב. מטרת התכנית היא הרחבת הידע התאורטי בתחום התאטרון והעמקתם של תהליכים יצירתיים עבור שחקנים ובוגרי בית הספר למשחק. בסיומה יוענק לבוגרים תואר ראשון (BA). התכנית נלמדת במסלול של תואר חד-חוגי מורחב, הכולל 72 נ"ז במסגרת החוג ללימודי התאטרון, בנוסף לקורסים משלימים מחוגים אחרים. לפרטים

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו.

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם.

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • הלימודים בחוג מהווים תשתית פורה לפעילות ותעסוקה עתידיות במחקר ובביקורת תאטרון, בעבודה ארכיונית, בהוראה, בחינוך, בטיפול, בהפקה ובניהול אירועים אמנותיים.

    בוגרי החוג השתלבו בצמתים המרכזיים בפעילות התאטרונית בישראל, ביניהם נזכיר את: מוטי לרנר, המחזאי הישראלי בעל מוניטין בינלאומי, ג'קי לוי, איש טלוויזיה, מחבר ואמן סטנד אפ, ניר לנדה, אמן תאטרון בובות ותאטרון רחוב, תאיר אבשלום, מנהלת צוותי הפקה בירושלים וראש תפקיד התחדשות במרכז ז'ראר בכר, חנין טרבויה, אקטיביסטית ושחקנית תאטרון פלסטינאי, מנדי כהאן, מנהל מרכז יונג יידיש ואמן קברט, ד''ר שלי זר-ציון, חוקרת תאטרון ומנהלת מרכז לתיעוד התאטרון הישראלי באוניברסיטת ת"א, ד''ר חווה אלדובי, חוקרת באמנות ניו-מדיה, מרצה באוניברסיטה העברית ובאקדמיה לאמנות בצלאל, ועוד.