• 105

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".

    הלימודים מקיפים את תולדות עם ישראל מראשיתו ועד ליהדות זמננו, בארץ ובתפוצות ומעניקים ראייה מקיפה של תולדות עם ישראל לתקופותיהן, על גילוייהן המדיניים, הכלכליים, החברתיים, התרבותיים והרוחניים ובהקשר ההיסטורי הכללי. החוג מהווה בית חם וקהילה אינטלקטואלית נעימה, מפרה ומאתגרת.

     

    אז מי אנחנו בעצם?

    בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו שואלים בדיוק את השאלה הזו, הכוללת למעשה אין ספור שאלות. למשל: כיצד הפך העם היהודי מעם שמרכזו מקדש לעם הספר? מה טיבו של הדיאלוג המורכב והמתמשך של היהדות עם הנצרות ועם האסלאם? מה הם שורשי המתחים בין ימין ושמאל בישראל? האם באמת "בכל דוד ודור קמים עלינו לכלותינו"? כיצד מעוצב ומשפיע זיכרון השואה בישראל ובעולם? ואיך חוקרים את ההיסטוריה היהודית מפרספקטיבה פמיניסטית? או פוסט קולוניאלית?

    אלו שאלות שכולנו – דתיים וחילוניים, אשכנזים ומזרחיים, שמאלנים וימניים – שואלים את עצמנו היום יותר מתמיד. כולנו רוצים לברר את זהויותינו האישיות והקולקטיביות. החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית הוא המקום הטוב בעולם לעשות זאת באמצעות לימוד מעמיק של ההיסטוריה היהודית המסעירה אשר גם מעניקה מבט רחב, מקיף ורב-צדדי על ההיסטוריה העולמית, שהיא חלק אינטגרלי ממנה .

     

    קצת לעומק על תכנית הלימודים:

    בחוג מוצעים חמישה מדורים להתמחות, מתוכם יש לבחור שניים:

    1. תקופת המקרא
    2. תקופת הבית השני, המשנה והתלמוד
    3. תקופת ימי-הביניים
    4. תקופת העת החדשה המוקדמת
    5. תקופת העת החדשה המאוחרת

     

    בקרו אותנו בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט 

     

  • עם ישראל היה מפוזר כמעט בכל תפוצות העולם וחווה את מרבית אירועי ההיסטוריה ותולדות האנושות.העם היהודי התמודד עם קשיים ואתגרים מורכבים וייחודיים במהלך קיומו, והתעצב במהלכם מתוך תהליך מתמיד של שימור ושינוי.

    על מנת להבין את עצמנו ויחסנו לעולם שבו אנו חיים כיום, יש לחקור את התרבויות של העבר בצורה מעמיקה. הבנת העבר מאפשרת התמצאות בהווה והסתייעות בתקדימי העבר כדי להתכונן טוב יותר לעתיד.  סקרנותנו הטבעית של האדם וגם הצורך בשורשים והשתייכות למשהו, הופכים את ההיסטוריה למדע מרכזי ומבוקש.

    הצטרפו אלינו! לחפש את התשובה לשאלה מי אנחנו ומאיפה באנו? 

  • בחוג מוענקים פרסים לתלמידים מצטיינים לאחר שנה א' של לימודיהם. לדוגמא, פרס מנחם שטרן ז"ל.

    ​קיים אפיק מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה לחוג לשנה ב'.  לפרטים נוספים

  • ראש החוג ד"ר עמוס גולדברג: 02-5881701,  amos.goldberg@mail.huji.ac.il

    יועצת ב"א פרופ' מרים פרנקל: 02-5883564,  miriam.frenkel6@gmail.com

    מזכירות החוג: גב' איריס נהרי   02-5881388irisn@savion.huji.ac.il ,    

    שעות קבלת קהל: יום א' 11:30- 14:30, ימים ב'-ה' 10:00 – 13:00.

  • בשנה הראשונה נעסוק בעיקר בלימודי קורסי מבואות, עיון במקורות ונתמקד באירועים היסטוריים מרכזיים. ניגע גם בלימודי רקע מתחום ההיסטוריה הכללית על מנת לקבל סקירה רחבה ולהעמיק את ההבנה במאפיינים המרכזיים של כל תקופה.

    בהמשך הלימודים תוכלו להרחיב ידע בתחומים המעניינים אתכם בקורסי הבחירה הרבים והמגוונים של החוג (ושל תוכניות לימודים של חוגים אחרים).

    כל תלמיד יבחר כבר בשנה א' התמחות בשתי תקופות מתוך ארבעת המדורים: תקופת המקרא, תקופת הבית השני, המשנה והתלמוד, תקופת ימי הביניים, תקופת העת החדשה ויהדות זמננו.

     

  • 60 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

     

     

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 135, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

    • המשך ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות.
    • עיסוק במחקר היסטורי, באוניברסיטה, בארכיונים ובמכוני מחקר.
    • המשך ללימודי תעודת הוראה (אפשר גם במהלך התואר) ועיסוק בתחום ההוראה.
    • משרות בשירות המדינה ובמוסדות ציבוריים.
    • הדרכה וייעוץ תוכן במוזיאונים ובמוסדות תרבות שונים.
    • כתיבה וייעוץ לאמצעי התקשרות.
    • אפשרויות תעסוקה במשרד החוץ, עבודה בסוכנות היהודית בארץ ובחו"ל.
    • תעסוקה ביד ושם.