• 105

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • "כתיבת היסטוריה היא חשבון הנפש של תרבות עם על עברו".

     

    אז מי אנחנו בעצם?

    בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו שואלים בדיוק את השאלה הזו. לפי אירועי כל תקופה ותקופה ולאורכה של ההיסטוריה, אנו מנסים לגלות כיצד הפכו בני ישראל הקדומים מתרבות שבמרכזה מקדש ל"עם הספר"? מה טיבו של היחס המורכב בין היהדות לנצרות ולאסלאם? מה מסביר את העדתיות המגוונת בקרב הם ישראל. מתי וכיצד הפכה היהדות מגורם מלכד ולגורם מפלג בקרב יהודי העולם? מה גרם ליהודים להיות מעורבים בכל כך הרבה הגירות, מהפכות, ומחלוקות שעדיין לא פסקו? כיצד מעוצב ומשפיע זיכרון השואה בישראל ובעולם? ואיך חוקרים את ההיסטוריה היהודית מפרספקטיבה פמיניסטית?

     

    באמצעות לימודי ההיסטוריה, נגלה יחד שהחברה והתרבות הישראלית מחוברות לנרטיבים ותהליכים היסטוריים רחבים בתולדות האנושות כולה. מיטב אנשי הסגל בתחום הזה בעולם מלמדים בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית, וכצוות מעניקים לשאלות היסוד של העבר משמעות עכשווית ורלבנטית לחיינו בהווה. החוג מהווה בית חם וקהילה אינטלקטואלית נעימה, מפרה ומאתגרת.

     

    מידע בסיסי על תכנית הלימודים:

    הלימודים בחוג מקיפים את כל תולדות בני ישראל והעם היהודי מתקופת המקרא ועד למאה ה-21, בארץ ובתפוצות. הם נועדו לפתח בקרב הלומדים תובנות וגישות אינטלקטואליות מעודכנות, מתוחכמות ומעוררות מחשבה. האופי המגוון של השיעורים מגובה בשיטת למידה העוברת משלב של היכרות כללית עם הנושא ועד לשלב של התמחות בקורסים מתקדמים. התכנים כוללים הצצה לתחומי ידע שונים, בין היתר חקר החיים המדיניים, הכלכליים, החברתיים, התרבותיים והרוחניים של היהודים לדורותיהם, בהקשר הכללי של ההיסטוריה האנושית.

     

    בחוג מוצעים חמישה מדורים להתמחות, מתוכם יש לבחור שניים:

    1. תקופת המקרא
    2. תקופת הבית השני, המשנה והתלמוד
    3. תקופת ימי-הביניים
    4. תקופת העת החדשה המוקדמת
    5. תקופת העת החדשה המאוחרת

     

    בקרו אותנו בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט 

     

  • עם ישראל היה מפוזר כמעט בכל תפוצות העולם וחווה את מרבית אירועי ההיסטוריה ותולדות האנושות. העם היהודי יצר יצירות מופת תוך כדי דיאלוג עם תרבויות העולם כולו. הוא אף התמודד עם קשיים ואתגרים מורכבים וייחודיים במהלך קיומו, והתעצב במהלכם מתוך תהליך מתמיד של שימור ושינוי.

    הבנת העבר מאפשרת התמצאות בהווה והסתייעות בתקדימי העבר כדי להתכונן טוב יותר לעתיד. סקרנותנו הטבעית וגם הצורך בחיפוש שורשים והשתייכות הופכים את ההיסטוריה למדע מרכזי ומבוקש.

     

    הצטרפו אלינו!  לחפש את התשובה לשאלה מי אנחנו ומאיפה באנו? 

     

     

  • בחוג מוענקים פרסים לתלמידים מצטיינים החל משנה א' של לימודיהם. לדוגמא, פרס מנחם שטרן ז"ל.​

  • ראש החוג - פרופ' אלי לדרהנדלר,  02-5882492,  eli.lederhendler@mail.huji.ac.il

    יועץ B.A -  ד"ר נח חכם 02-5883539,  noahh@mail.huji.ac.il 

    מזכירות החוג - גב' איריס נהרי,  02-5881388 ,  irisn@savion.huji.ac.il 

    שעות קבלת קהל: יום א' 11:30- 14:30,  ובימים ב'-ה' 10:00 – 13:00.

  • בשנה הראשונה נעסוק בעיקר בלימודי קורסי מבואות, עיון במקורות ונתמקד באירועים היסטוריים מרכזיים. ניגע גם בלימודי רקע מתחום ההיסטוריה הכללית על מנת לקבל סקירה רחבה ולהעמיק את ההבנה במאפיינים המרכזיים של כל תקופה.

    בהמשך הלימודים תוכלו להרחיב ידע בתחומים המעניינים אתכם בקורסי הבחירה הרבים והמגוונים של החוג (ושל תוכניות לימודים של חוגים אחרים).

    כל תלמיד יבחר כבר בשנה א' התמחות בשתי תקופות מתוך ארבעת המדורים: תקופת המקרא, תקופת הבית השני, המשנה והתלמוד, תקופת ימי הביניים, תקופת העת החדשה ויהדות זמננו.

     

  • 60 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

     

     

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 135, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

    • המשך ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות.
    • עיסוק במחקר היסטורי, באוניברסיטה, בארכיונים ובמכוני מחקר.
    • המשך ללימודי תעודת הוראה (אפשר גם במהלך התואר) ועיסוק בתחום ההוראה.
    • משרות בשירות המדינה ובמוסדות ציבוריים.
    • הדרכה וייעוץ תוכן במוזיאונים ובמוסדות תרבות שונים.
    • כתיבה וייעוץ לאמצעי התקשרות.
    • אפשרויות תעסוקה במשרד החוץ, עבודה בסוכנות היהודית בארץ ובחו"ל.
    • תעסוקה ביד ושם.