• 124

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • מתעניינים במזרח הרחוק? מחפשים לעשות מזה תואר?

    אזור מזרח אסיה, דרום מזרח אסיה ודרום אסיה הוא בעל אוכלוסייה אדירה בגודלה, תרבויות עתיקות ומפוארות, וחשיבות הולכת וגוברת בכלכלה ובפוליטיקה העולמית במאה ה-21. במסגרת הלימודים בחוג תוכלו לרכוש את שפות אסיה ולחקור את ההיסטוריה, התרבות, החברה, הכלכלה והפוליטיקה של המדינות סין, יפן, קוריאה, הודו ואינדונזיה.

     

    קצת לעומק:

    אזור אסיה מהווה אתגר אינטלקטואלי לכל אדם משכיל הודות לייחודיות התרבותית והלשונית וכן לחשיבות הפוליטית והכלכלית של מדינות האזור בעבר ובהווה. תכנית הלימודים לתואר הראשון כוללת לימוד של מגוון השפות והתרבויות של האזור. הסטודנטים בתכנית יעסקו בניתוח הציוויליזציות באסיה, ירכשו הבנה מעמיקה של ההיסטוריה של עמי האזור ויזכו בכלים לשוניים ומקצועיים אשר יסייעו בהשתלבות עתידית בתחום העסקי, המדיני, החברתי והתרבותי.

    קורסי הסינית והיפנית נלמדים במסגרת היחידה ללימודי שפות ב פקולטה למדעי הרוח, הפועלת על-פי מסגרת ההתייחסות האירופית המשותפת לשפות (CEFR). הסטודנטים לסינית וליפנית מתקשרים בשפת היעד כבר מהשיעור הראשון, ובכל מפגש מתנסים בקריאה, כתיבה, הבנת הנשמע ודיבור. כך בונים ביטחון לפעול בשפה ולהשתמש בה באופן טבעי. מכיוון שתוצרי הלמידה מותאמים לתקן הבין-לאומי, את השפה ניתן להמשיך ולרכוש גם במסגרת תוכניות לחילופי סטודנטים.

    לפרטים נוספים

    אתר החוג

     

  • ההיכרות עם ההגות, הדת, האמנות, הספרות והשירה של סין, הודו, אינדונזיה, יפן וקוריאה מאירה באור חדש את האמיתות המקובלות ומעשירה את הלומדים מן הבחינה הרעיונית והתרבותית. יתרה מכך, אזור מזרח, דרום-מזרח ודרום אסיה ניצב בשנים האחרונות במרכז הזירה הכלכלית והפוליטית בעולם כולו. סין, הודו, יפן, קוריאה ואינדונזיה מהוות כיום גורם רב-השפעה בזירה הבינלאומית, והקשרים הפוליטיים והכלכליים של ישראל עם מדינות אסיה הולכים ומעמיקים משנה לשנה. על רקע זה, גדל בהתמדה גם הביקוש לאנשים הבקיאים בשפות ותרבויות האזור.

    הקורסים העיוניים וקורסי השפה בחוג ללימודי אסיה יחשפו את הלומדים לתרבותם ועולמם של תושבי מדינות אסיה ויאפשרו לרכוש ניסיון מעשי בשפות אסיה למגוון צרכים. החוג מציע אפשרויות לתלמידים מצטיינים להשתתף בקורסים "מטיילים" ובקורסי שפה המתקיימים במדינות אסיה ומקיים שפע של פעילויות תרבותיות וחברתיות ב קמפוס ובקהילה. מורי החוג הם המובילים בתחומם בארץ ובעלי שם עולמי בחקר אסיה. בוגרי החוג  השתלבו בהצלחה במגזר הממשלתי, העסקי והאקדמי או לומדים לתארים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות יוקרתיות בעולם.

  • החוג ללימוד אסיה הינו אחד משלושת החוגים הגדולים ב פקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית. החוג זכה בפרס הרקטור לשנת תש"ע (2010) ליחידה המצטיינת באוניברסיטה כולה. בשנת 2014 החוג זכה בפרס משרד החוץ היפני, החוג היחיד בארץ שזכה בפרס זה.

    מרכז פריברג ללימודי מזרח אסיה תומך בחוג ותורם רבות להרחבת הפעולות התרבותיות והאקדמיות השונות: החל מהקרנת סרטים וארגון סדנאות חווייתיות ומופעי תרבות מיפן, קוריאה וסין, וכלה בארגון כנסים אקדמיים בינלאומיים. משאבי מרכז פריברג וכן משאבים נוספים מאפשרים להעניק מלגות לימודים מלאות לתלמידי מחקר מצטיינים במסלולי המוסמך והדוקטורט.

  • ראשת החוג, ד"ר אורנה נפתלי orna.naftali@mail.huji.ac.il

    מזכירות החוג: גב' כנרת לוי, טלפון: 02-5883648, kinneretl@savion.huji.ac.il  

    שעות קבלת קהל (חדר 4501, רוח): יום א' 14:30-11:30, ימים ב'-ה' 13:00-10:00

  • הלימודים בחוג ללימודי אסיה מתנהלים במסגרת מדורים שונים: מדור סין; מדור יפן; מדור קוריאה; מדור הודו-אינדונזיה; מדור לתרבויות אסיה; או מדור אסיה העכשווית.

    על התלמידים לבחור במדור בו יתמחו החל משנה א' לתואר הראשון.

     

    • תכנית הלימודים במדורי סין, יפן, קוריאה, והודו-אינדונזיה מבוססת על לימודי שפה ועל לימודים עיוניים.

      הלימודים העיוניים במדורי סין, יפן, קוריאה והודו-אינדונזיה מבוססים על קורסי ליבה היסטוריים הסוקרים את תולדותיהן של ארצות אלה מראשית ההיסטוריה ועד לתקופה העכשווית. לצד זאת, כל סטודנט ייהנה ממגוון רחב של קורסי בחירה הן במדור והן מחוץ למדור בנושאים מגוונים כגון כלכלה, פוליטיקה, יחסי חוץ, חברה, תרבות ואמנות, ספרות וארכיאולוגיה של מדינות מזרח-אסיה, דרום אסיה ודרום-מזרח אסיה.
      במדורים סין, יפן וקוריאה, כל סטודנט בתכנית הלימודים יבחר שפה להתמחות מבין: סינית, יפנית וקוריאנית.

      במדור הודו-אינדונזיה, כל סטודנט בתכנית הלימודים יבחר שפה להתמחות מבין: הינדי, טמילית, סנסקריט, מליאלם, פאלי ואינדונזית.

      בתום הלימודים בכל אחד מן המדורים, התלמיד ישלוט בשפות ברמת קריאת טקסטים וניהול שיחה יומיומית.

     

    • תכנית הלימודים במדורי "תרבויות אסיה" ו"אסיה העכשווית" מבוססת על לימודים עיוניים. כחלק מלימודי הבחירה במדורים אלה, ניתן ללמוד גם שפה אסיאתית ברמת מתחילים.

      במדור לתרבויות אסיה:
      הלימודים העיוניים מתמקדים בהיסטוריה ובתרבויות של מדינות אסיה השונות (הודו, אינדונזיה, יפן, קוריאה וסין) עם דגש על התקופה הטרום-מודרנית. כחלק מלימודי הבחירה במדור ניתן ללמוד גם שפה אסיאתית ברמת מתחילים.

      במדור אסיה העכשווית: הלימודים העיוניים מתמקדים בהיסטוריה, בחברה ובפוליטיקה של מדינות אסיה בתקופה העכשווית. כחלק מלימודי הבחירה במדור, ניתן ללמוד גם שפה אסיאתית ברמת מתחילים

  • 60-68 נ"ז , בהתאם למדור הנלמד בחוג (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

  •  

    • ד"ר אורנה נפתלי: ראשת החוג. מתמחה באנתרופולוגיה של סין, בדגש על משפחה וחינוך; תרבות ילדים ונוער; מגדר ומיניות; ריבוד חברתי, לאומיות ויחסי מדינה וחברה בסין העכשווית.
    • פרופ' יורי פינס: מתמחה בהגות פוליטית סינית קדומה ותרבות פוליטית סינית מסורתית. עיקר עניינו בתקופת "100 האסכולות", מאות 6-3 לפני הספירה: עידן של גיבוש התרבות וההגות הסינית כפי שהיא מוכרת לנו כיום.
    • פרופ' גדעון שלח: ארכיאולוג המתמחה בסין. עוסק בארכיאולוגיה ובתרבות חומרית של התקופה הניאוליתית ותקופת הברונזה בסין, תוך התמקדות בתהליכי ראשית החקלאות ויישובי-הקבע בצפון סין.
    • פרופ' מיכל בירן: עוסקת בהיסטוריה של נוודי מרכז אסיה, בדגש על האימפריה המונגולית (מאות 13-14) ועל הקשרים בין סין, מרכז אסיה ועולם האסלאם בתקופה הפרה-מודרנית.
    • פרופ' רונית ריצ'י: מומחית לאסלאם בדרום מזרח אסיה ולתרבות, היסטוריה ושפה באינדונזיה. עוסקת בתיאוריות ופרקטיקות של תרגום ומסורות ספרות אסלאמית בדרום ודרום-מזרח אסיה, ובנושא של הגליה ותפוצה באסיה הקולוניאלית.
    • פרופ' יגאל ברונר: חוקר את עולם הספרות וההגות של הסנסקריט, ובפרט השירה ותורת השירה בהודו, תוך דגש על מגעיה של הסנסקריט עם שפות ותרבויות אחרות ועיסוק בשאלה מה איפשר לתרבות ההודית להמציא את עצמה מחדש בכל צומת היסטורית.
    • ד"ר אביתר שולמן: עוסק בדת ופילוסופיה בודהיסטית. מתמחה בקשר בין פילוסופיה למדיטציה בבודהיזם, וכן בשאלות עקרוניות לגבי הבנת הדת הבודהיסטית, כגון אופיים ואופן חיבורם של כתבי הקודש הבודהיסטים וטבעו הייחודי של הבודהא כפי שהוא מובן באסיה.
    • ד"ר רותם גבע: היסטוריונית של הודו המודרנית. מתמחה בנושאים של קולוניאליזם, לאומיות, זיכרון היסטורי, היסטוריה אורבנית, חלוקות טריטוריאליות ואלימות המונית בהודו המודרנית.
    • ד"ר ג'ויון רי- עוסקת בהיסטוריה, תרבות וחברה בחצי-האי הקוריאני. מתמחה בספרות ותקשורת חזותית בקוריאה המודרנית והעכשווית, בדגש על נושאים של מגדר, זהות אתנית, ספרות דיאספורה קוריאנית ביפן ובארה"ב, וספרות פשע קוריאנית.
    • פרופ' ניסים אוטמזגין: עוסק בפוליטיקה ותרבות ביפן המודרנית והעכשווית. מחקרו מתמקד ביצירה ובתפוצה של התרבות הפופולארית היפנית במזרח אסיה ובהפיכתה של יפן ממדינה המזוהה עם כלכלה ותעשייה מפותחת למדינה בעלת עוצמה תרבותית חוצת-גבולות.
    • ד"ר דני אורבך: היסטוריון של יפן המודרנית. מתמחה בהיסטוריה צבאית יפנית ועולמית, בדגש על חקר הפיכות, התנקשויות פוליטיות ואי-ציות צבאי. מחקרו מתמקד בהרפתקנים צבאיים במרחב הסיני, היפני והרוסי מאמצע המאה ה-19 ועד למלחמת העולם השנייה. 

  • תכנית משותפת של לימודי אסיה עם מנהל-עסקים: התכנית מיועדת לתלמידי תואר ראשון המעוניינים בשילוב לימודי מנהל עסקים עם לימודי אסיה. מטרת התכנית הינה להעניק ללומדים כלים אקדמיים ומעשיים להבין את עולם הכלכלה והעסקים של אסיה ולהשתלב בהצלחה בפעילות העסקית של חברות ישראליות במדינות אסיה השונות. התכנית מבוססת על המסלול הדו-חוגי הקיים של לימודי מנהל-עסקים ולימודים בחוג ללימודי אסיה ומציעה מעבר ללימודים הרגילים מבחר של קורסים ייעודיים ופעילויות ייחודיות למשתתפי התכנית, כולל אפשרות להתמחויות בחברות עסקיות המקיימות קשרים עם אסיה.

    דוא"ל התכנית: Asia.Business@mail.huji.ac.il

    יועץ אקדמי ורכז התכנית: ד"ר דרור קוכן

     

    לימודי הדגש אסיה בזירה הבין-לאומית - פוליטיקה, כלכלה ומוסדות: התכנית מיועדת לתלמידי תואר ראשון מצטיינים המעוניינים בשילוב לימודי יחסים בינלאומיים עם לימודי אסיה. מטרת התכנית היא להעניק כלים אקדמיים ומעשיים להבין את צמיחתה הדרמטית של אסיה בעשורים האחרונים ולהשתלב בהצלחה במערך הקשרים הדיפלומטיים של ישראל עם מדינות אסיה. התכנית מבוססת על המסלול הדו-חוגי הקיים של לימודי יחסים בינלאומיים ולימודים בחוג ללימודי אסיה ומציעה מעבר ללימודים הרגילים קורסים ייעודיים ופעילות ייחודיות למשתתפי התכנית שנועדו לאפשר דיון ודיאלוג ממוסד בין שני תחומי הידע לצד מפגשים עם אנשי-מקצוע בתחום הדיפלומטיה.

    דוא"ל התכנית: intl.relations.asia@mail.huji.ac.il

    יועץ אקדמי ורכז התכנית - מר דורון אלה

     

    תכנית המצוינות ל תואר בוגר  במדור סין, לימודי אסיה

    תכנית המצוינות במדור סין בחוג ללימודי אסיה מאפשרת לסטודנטים המצטיינים במדור סין להעמיק את לימודיהם האקדמיים בתחומי השפה, ההיסטוריה, ההגות, הפוליטיקה, החברה והתרבות של סין המודרנית והטרום-מודרנית. התכנית פותחת דלת לחשיבה מתקדמת בלימודי סין ולהעמקת הידע של השפה הסינית, באמצעות השילוב בין קורסים ייעודיים וקורסים מתקדמים של החוג. כמו כן, מאפשרת התכנית להאיץ הלימודים ל תואר מוסמך  בתחום סין במסלול המחקרי. תלמידי התכנית נבחרים על סמך הצטיינותם בלימודים ומתחילים את לימודיהם לאחר שהשלימו לא פחות משלושה סמסטר ים של לימודים אקדמיים בחוג.

    לפרטים נוספים, ניתן לפנות ליועצת התכנית, ד"ר אורנה נפתלי: orna.naftali@mail.huji.ac.il

     

    לימודי שפה ו"סמינרים מטיילים" באסיה

    מדי שנה סטודנטים מצטיינים בחוג ללימודי אסיה יוצאים ל"קורסים מטיילים" ו/או קורסים בלימודי שפה המתקיימים בסין, יפן, קוריאה ו/או הודו. חלקם הגדול של קורסים אלה במימון מלא או חלקי.

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו.

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם.

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    1. תעסוקה במשרדי ממשלה שונים וביניהם: משרד החוץ, משרד האוצר, משרד התעשייה והמסחר ומשרד התיירות.
    2. השתלבות בחברות המקיימות קשרי מסחר או תיירות עם מדינות אסיה.
    3. השתלבות במוסדות מחקר ותרבות המקיימים קשרים אקדמיים או תרבותיים עם מדינות אסיה
    4. תעסוקה בתחום התקשורת.
    5. תעסוקה בהוראה.
    6. לימודי המשך לתארים מתקדמים בתחום.