• 180

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • אוהבים ספרות יפה? רואים את עתידכם בתחום?

    כוחה של יצירת הספרות נובע מיופייה ומעושרה ומהדיאלוג המובלע שהיא מקיימת עם קוראיה ועם ספרות שנכתבת במסורות ובשפות שונות. אנשי הספרות ההשוואתית אינם מסתפקים בהבנת היצירה הספרותית מתוך הקשרה התרבותי המקומי, אלא שואפים גם למקמה אל מול מסורות ספרותיות ועולמות חשיבה שונים.

    במסגרת הלימודים, ניגע ונעמיק בספרות על היבטיה השונים. נתבסס על מבחר של מגמות ונושאים וניחשף לנושאי לימוד מעולמות תוכן קרובים כגון: פילוסופיה, היסטוריה, אתנוגרפיה, בלשנות, פסיכואנליזה, תאטרון וקולנוע.

    הסטודנטים בתכנית ירכשו השכלה במושגי יסוד בתורת הספרות, ייפתחו נקודת ראות היסטורית ואנליטית, כישורים לפרשנות ספרותית ויעמיקו בטקסטים וז'אנרים ספרותיים שונים.

     

    קצת לעומק:

    תכנית הלימודים מציעה לימודים עיוניים ובצידם שימוש במתודות מגוונות לשם השוואה בין יצירות מספרויות שונות. אנו מעודדים את הסטודנטים לקרוא יצירות ספרות בהקשרים ספרותיים, היסטוריים ורעיוניים וכך להתנסות בפרשנות ספרותית על סוגיה.

    בלימודים עוסקים בתקופות שונות, יצירות רבות, סוגות ספרותיות ומחברים מרכזיים בספרות העולם. כך יעשירו הסטודנטים את עולמם הספרותי ואת הידע שלהם בקאנון ההיסטורי של ספרויות אלה.

    אתר החוג

  • הספרות השפיעה בעבר ומשפיעה גם היום על התפתחות החברה האנושית ותרבויותיה: ספרים יצרו מהפכות, ספרים שינו תפיסות עולם, וספרים מסויימים אף הולידו דתות. עם זאת, למרות שספרות יכלה לשנות את העולם, תחום פעולתה הוא דווקא במרחב הפרטי, הכמוס.

    הצטרפו אלינו! לחוג שנוסד ב-1960 על ידי לאה גולדברג. 

  • החוג גאה בוועד סטודנטים פעיל ויצירתי המארגן אירועים ספרותיים שונים במהלך שנת הלימודים ברחבי העיר בהשתתפות הסטודנטים וחברי הסגל.

  • ד"ר גור זק: gur.zak@mail.huji.ac.il

    מזכירות: טל' 02-5883581, יום א' 14.30-11.30, ימים ב'-ה' בשעות 10:00 - 13:00 

     

  • הלימודים בחוג מבוססים על שלושה תחומים עיקריים:

    צורות וסוגות ספרותיות

    יצירות ומחברים מרכזיים בספרות העולם

    תורת הספרות

    החוג מעודד את הסטודנטים ללמוד שפה זרה שנייה (בנוסף לאנגלית) מתוך תפישה לפיה עיסוק ביצירה מחייב היכרות עם השפה בה היא נכתבה. אנו מציעים לסטודנטים מגוון רחב של קורסים העוסקים במסורות ספרותיות שונות ובנושאים רבים כגון: סגנון ספרותי, הקשר היסטורי, השפעה והתקבלות. במסגרת הלימודים נעסוק בקשת רחבה של גישות תאורטיות - החל מפואטיקה של העת העתיקה ועד לתיאוריות פוסט-מודרניות. מה שמייחד את הלימוד אצלנו הוא המימד ההשוואתי. לכן אנו מעודדים את הסטודנטים להעשיר ידיעותיהם בקורסים בין-תחומיים מעולמות תוכן מגוונים כגון היסטוריה, קולנוע, פילוסופיה, אתנוגרפיה, פסיכואנליזה ובלשנות. בתכנית שלנו, כל סטודנט/ית יזכו לעצב לעצמו מסלול לימודים בהתאם לתחומים המעניינים אותו.

    חושבים קדימה? אנו מכשירים סטודנטים כמורים להוראת הספרות במוסדות החינוך.

     

     

  • 60 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

  • פרופ' עמינדב דיקמן - תחומי עניין: שירת אירופה למן העת העתיקה ועד המאה ה-20, שירה עברית מתקופת ההשכלה ועד המאה ה-200, היסטוריה ותאוריה של התרגום הספרותי לעברית ולשפות אחרות, תולדות הלשון העברית בעת החדשה. 

    ד"ר קרולה הילפריך - תחומי עניין: תאוריה ספרותית ותרבותית, סוציולוגיה של הספרות,  ההיסטוריה והספרות של העצמי, ספרות עולם, ספרות וקולנוע, ספרות בת זמננו. 

    פרופ' צחי זמיר - תחומי עניין: אסתטיקה, ספרות אנגלית של הרנסאנס, אקו-פואטיקה,  אתיקה. 

    ד"ר גור זק - תחומי עניין: ספרות איטלקית ולטינית של ימי-הביניים והרנסאנס, בדגש על "שלושת הכתרים": דנטה, פטררקה ובוקאצ'יו, אתיקה וספרות, תאוריה ופרקטיקות של כתיבה אוטוביוגרפית מהעת העתיקה ועד ימינו. 

    פרופ' דוד פישלוב - תחומי עניין: תאוריה של ז'אנרים ספרותיים,לשון פיגורטיבית בשירה, דמויות מקראיות בספרות המודרנית, דיאלוגים בין יצירות, היווצרות הקנון הספרותי, ספרות המאה ה--18 באנגליה ובצרפת, פרשנות והקראת שירה. 

    פרופ' אילנה פרדס - תחומי עניין: תנ"ך בהקשרים ספרותיים ותרבותיים - בפרט בתרבות האמריקנית ובתרבות הישראלית,ספרות ודת, ספרות והיסטוריה, מגדר, ספרות מסעות, ייצוגים לאומיים, זיכרון ועדות. 

    פרופ' יואב רינון - תחומי עניין: המרקיז דה-סאד, הפואטיקה של אריסטו, מושג ה"טראגי", הומרוס, דנטה, ולטר בנימין.

  • המגמה לכתיבה יוצרת

    מחפשים התנסות מעשית? אנו מציעים תכנית לימודים הכוללת קורסים בכתיבה יצירתית בשירה, בפרוזה ובכתיבה מסאית. התכנית נפרשת על פני הלימודים לתואר, במשך 3 שנים וכוללת סדנאות יסוד, סמינרים וכתיבת עבודת גמר באחד מתחומי התוכנית.

    שימו לב: התכנית נחשבת בתור לימודי הֶדְגֶש לסטודנטים בחוג. הקבלה לתכנית מותנית בתהליך מיון המתבסס על הגשת תיק עבודות.

    למידע נוסף ניתן לפנות לד"ר דרוש בורשטיין Drorb70@gmail.com

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 120, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    1. המשך ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות.
    2. עיסוק במחקר ספרותי, אם באוניברסיטה, בארכיונים, מכוני מחקר, מוזיאונים.
    3. תעסוקה בעולם המו"לות והשתלבות בעמדות מפתח בהוצאות ספרים שונות במגוון משרות של כתיבה, עריכה, תרגום וניהול.
    4. תעסוקה בתפקידי עריכה, כתיבה ותרגום בעולם העיתונות, באמצעי התקשורת והאינטרנט.
    5. לימודי המשך לתעודת הוראה ועיסוק בהוראה.
    6. עיסוק כמבקרי ספרות וכעורכים לשוניים במסגרות שונות וכעצמאיים.