• 109

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • אתם אוהבים את הלשון העברית? אתם מתעניינים בגלגוליה של הלשון העברית במרוצת הדורות? - לימודים בחוג ללשון העברית באוניברסיטה העברית הם בדיוק בשבילכם!

    החוג ללשון העברית הוא הבית ב-ה"א הידיעה למחקר ולהוראה של הלשון העברית על כל רבדיה, העתיקים והחדשים. הסטודנטים בחוג נחשפים לעולם העשיר של כל תקופותיה וסגנונותיה של השפה העברית - ובכללם לשון המקרא, לשון חז"ל, לשון תקופת הביניים והעברית החדשה - ורוכשים הכשרה בלשנית שיטתית במגוון תחומי הלשון: תורת ההגה והצורות, התחביר, הסמנטיקה, הסוציולינגוויסטיקה ועוד.

    הסטודנטים בחוג נחשפים למגוון רחב של נושאי לימוד ועוסקים בהיבטים טקסטואליים, פילולוגיים ובלשניים של העברית בכל חטיבותיה.

    ועוד קצת לעומק:

    הלימודים בחוג מקנים בסיס עיוני ומתודי לחקר הלשון העברית, ובכלל זה ידיעה מעמיקה בלשון העברית לתקופותיה ולטיפוסיה, בזיקה ללשונות הקרובות לעברית קרבה של מוצא, יכולת לקרוא מקורות עבריים קדומים ומחקרים מודרניים בחקר הלשון העברית, ופיתוח דרכי חשיבה מדעית, בלשנית ופילולוגית.

    אתר החוג

  • למה ללמוד לשון עברית?

    המסלול הפתלתל שעברה השפה העברית והגלגולים הרבים שחלו בה במרוצת הדורות הינם עולם מחקרי מרתק. במהלך ההיסטוריה בא העם היהודי במגע עם תרבויות רבות מן העולם העתיק ומן העולם המודרני, מפגשים תרבותיים אלו השפיעו גם על השפה העברית. לימוד תחום הלשון העברית חושף בפני הלומדים את התמורות שחלו בשפה בעקבות מפגשים אלו. אוהבי "עולם המילים" ייהנו להעמיק את הידע במקורותיה של השפה העברית ובגלגוליה, ולפתח מסלול מקצועי המכשיר לקראת קשת רחבה של משרות בתחום העיסוק הלשוני. 

    הסטודנטים בחוג יכולים להמשיך להשלמת תעודה בעריכת לשון ולתעודת הוראה של הלשון העברית בבתי-ספר ובהוראה של עברית כשפה זרה באולפנים.

     

    למה ללמוד בחוג ללשון העברית?

    החוג ללשון באוניברסיטה העברית הוא מהמובילים בארץ ובעולם בחקר הלשון העברית. עם מורי החוג בעבר ובהווה נמנים חתני פרס ישראל, חתני פרס אמ"ת וחברי האקדמיה הלאומית למדעים. החוג מפעיל שלושה מרכזי מחקר ומוציא לאור שני כתבי-עת: "מחקרים בלשון" ו-"מסורות", ואת הסדרה "עדה ולשון". רמתם הגבוהה של המורים וזמינותם לסטודנטים בחוג מבטיחה חוויית לימוד איכותית וייחודית. זאת ועוד, החוקרים בחוג מעורבים במכוני מחקר מגוונים באוניברסיטה (כמו המרכז לשפה, לוגיקה וקוגניציה). כמו כן מבין מורי החוג יש רבים המובילים את העשייה האקטיבית בלשון העברית המתהווה באמצעות הקשר המיוחד הקיים בין החוג שלנו לבין האקדמיה ללשון העברית.

    הצטרפו אלינו! אל החוג הראשון מסוגו בארץ אשר נוסד לפני למעלה מ-80 שנה. 

  • קיים אפיק מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה לחוג לשנה ב'. לפרטים נוספים

  • ד"ר אליצור בר-אשר סיגל: ebas@mail.huji.ac.il

    מזכירות דבי מזן: חדר 4504 (גוש 5, ירוק), 02-5883558, debim@savion.huji.ac.il

    שעות קבלה: יום א' בשעות 14:30-11:30, בימים ב'-ה' בשעות 13:00-10:00

     

  • תכנית הלימודים עוסקת בשני היבטים מרכזיים:

    פרקיה העיקריים של תורת הלשון (תורת ההגה, תורת הצורות, תורת התחביר, תורת המשמעים).

    תקופותיה העיקריות של הלשון העברית (לשון המקרא, לשון חז"ל, העברית בתקופת ימי- הביניים והעברית החדשה).

    כדי לעמוד על אופייה השמי של השפה העברית, הסטודנטים בחוג ייחשפו גם ללשונות שמיות אחיות לעברית, ובעיקר לארמית. 

     

    טיפ קטן מאתנו! לסטודנטים המבקשים להתמחות בהיבט הבלשני של העברית אנו מציעים ללמוד בחוג לשוני נוסף כגון בלשנות או שפה וספרות ערבית.

    לסטודנטים המבקשים להתמקד בצד הפילולוגי, אנו מציעים לבחור חוג נוסף מן המכון למדעי היהדות. עוד שילוב מוצלח הוא לימוד בחוג שלנו עם לימוד בחוג ללימודי המחשב. פרטים נוספים בשנתון.

     

    תכנית נוספת:

    חטיבה לב"א בלימודי לשונות היהודים וספרויותיהם - רבים מאתנו מכירים לשון מלשונות היהודים – לאדינו, מרוקאית, עיראקית, יידיש או ארמית. שפות של דור הסבים שעלה לארץ מארצות הגולה. שפות אשר מרטיטות את הלב ופורטות על נימים של געגוע.
    לצד לימודי השפה העברית, מציע החוג שלנו תכנית לימודים ייחודית ברמה עולמית בלשונות היהודים וספרויותיהם. לשונות היהודים – דוגמת הלאדינו, הערבית-היהודית והיידיש – התפתחו בקרב רוב קהילות ישראל בתפוצות, ושימשו לשונות דיבור ונושאות של תרבות עממית ושל סוגות ספרותיות מגוונות, הן בכתב והן בעל-פה. לשונות אלו שנבדלו מלשונות הסביבה בחלק ממאפייניהן, התאפיינו במרכיב עברי וארמי ונכתבו על פי רוב בכתב עברי.
    ה פקולטה למדעי הרוח בכלל, והחוג שלנו בפרט, הם כיום המוקד החשוב ביותר בעולם בחקר הלשונות הללו, ונמנים עמם מבכירי חוקרי לשונות היהודים בארץ ובעולם. הלימודים בחטיבה זו מאפשרים הזדמנות ייחודית להיכרות מכלי ראשון עם לשונות היהודים והיצירה הספרותית שנוצרה בהן והבנת יחסי הגומלין בין הלשונות היהודים ללשונות הסביבה ובינן לבין העברית. רבים מבוגרי התכנית מדווחים על חוויות יוצאות דופן עם שובם לבית סבם וסבתם בחושפם את אוצרות המסורת והתרבות שהיו נעולים עד כה בפניהם. 

  • 68 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 145, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    1. תעסוקה כעורכי לשון – בימינו הביקוש לעורכי טקסטים עבריים הולך וגובר. בחוג קיים מסלול מיוחד לתואר שני בעריכה, ובוגריו הם עורכי הלשון בהוצאות לאור של ספרים, בכתבי עת, בשירות הציבורי ובעולם התקשורת, הן בערוצי הרדיו והטלוויזיה הן באתרי אינטרנט.
    2. השתלבות במערכת החינוך – בוגרים רבים שלנו מלמדים את הלשון העברית ואת תולדותיה בבתי ספר תיכון, במכללות ובאוניברסיטאות.
    3. הוראת העברית לסטודנטים מחו"ל ולעולים חדשים באולפנים. בוגרי האוניברסיטה העברית מבוקשים מאד למשרות אלו.
    4. עיסוק בהוראת עברית כשפה זרה במוסדות רבים בארץ ובחו"ל.
    5. תעסוקה כמתרגמים או עורכי תרגום.
    6. המשך לימודים ומחקר באוניברסיטאות בארץ ובעולם.
    7. תעסוקה באקדמיה ללשון העברית במסגרת מפעל המילון ההיסטורי או במסגרת העבודה בוועדות המינוח או בייעוץ בענייני הלשון העברית שהאקדמיה מספקת לציבור הרחב.
    8. אפשרויות תעסוקה בחברות המעסיקות מומחים בעלי ידע מעמיק בלשון העברית.