• 108

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • תמיד אהבתם ספרות? מחפשים להתפתח בתחום?

    הספרות העברית מצטיינת בעושר, רבגוניות, יופי נדיר והיסטוריה ארוכה ומרתקת. במסגרת הלימודים נעמיק בלימוד יצירות הספרות העברית בתקופותיה וסוגיה.

    תכנית הלימודים מבוססת על קריאת יצירות ועיון ביקורתי ע"פ שיטות מחקר ותאוריה מתחומי הספרות והאסתטיקה ומתחומי מחקר של מדעי החברה.

    בלימודי הספרות נשלב גם עולמות מחקר נוספים, כדוגמת אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה ונזהה הקשרים לתהליכים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שהשפיעו על והושפעו מהיצירה.

    החוג לספרות עברית נוסד באלול תרפ"ח, בסוף קיץ 1928.

    אתר החוג

  • הספרות העברית מורכבת מהספרות היהודית שנוצרה ונאספה לאורך השנים והספרות הישראלית שפרחה בארץ מאז קום המדינה. לימודי הספרות מציעים התבוננות ייחודית אל תקופות מעברינו הרחוק והקרוב. השפה העברית מתחדשת מידי יום, ושינויים אלו משפיעים על עיצוב הספרות העברית מאז תחיית השפה העברית בארץ-ישראל. תכנית הלימודים שלנו מציעה גם שילוב לימודים עם לימודי ספרות השוואתית והרחבת הידע הספרותי, לימודי הדגש בכתיבה יוצרת וצירוף לימודים ספרות עברית ולשון עברית. הצטרפו אלינו ללימודים עם מיטב החוקרים של הספרות העברית שמחקריהם מצויים בחזית המחקר בתחום בארץ ובעולם. 

    • סטודנטים מצטיינים?

    אנו מציעים מלגות לימודים בגובה מחצית שכר לימוד למועמדים מצטיינים לחוג בשנה א' . בנוסף אנו מציעים פרסי הצטיינות החל משנת הלימודים השנייה. לרשימת הפרסים היכנסו לאתר.

    במהלך הלימודים אנו מקיימים מפגשים עם סופרים ומשוררים, סמינריונים וימי עיון חוגיים. 

    החוג גאה בהוצאה לאור של כתב עת מחקרי בשם "מחקרי ירושלים בספרות עברית". כתב עת זה יוצא מטעם המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל בתחום המחקר העברי של ספרות עם ישראל לדורותיה ומוקדש בו מקום לכל ענפיה של הספרות: ספרות האגדה והמדרש, הפיוט ושירות החול של ימי-הביניים, הפרוזה של ימי-הביניים והספרות החסידית, ספרות ההשכלה והספרות העברית של מאה השנים האחרונות. בכתב העת אנו מקדישים מקום נכבד לפרסום טקסטים חדשים, ביקורות וסיקורים של חומר ספרותי מחקרי שהופיע בישראל ובחו"ל.

  • ד"ר יהושע גרנט: yehoshua.granat@mail.huji.ac.il

    מזכירות החוג: ביום א' בשעות 14:30-11:30, בימים ב'-ה' בשעות 10:00-13:00

    מ"מ אדוה כהן: טלפון: 02-5883616, hug_108@savion.huji.ac.il

     

  • הלימודים בחוג מבוססים על שלושה מדורים היסטוריים:

    1. האגדה והספרות העממית: לימודי האגדה והמדרש, הסיפור האמנותי בספרות האגדה, המדרש הקדום והמאוחר, הספרות העממית לסוגיה ולתקופותיה, הסיפור בימי-הביניים והסיפורת החסידית.

    2. השירה והפיוט בימי-הביניים: לימודי שירת הקודש, שירת החול, הסיפורת המחורזת והמחזה.

    3. הספרות העברית החדשה מהמאה ה-18 ועד ימינו: לימודי השירה, הסיפור והרומן, המחזה, המסה, הביקורת והפובליציסטיקה.

  • 64 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

    צירוף לימודים ספרות עברית ולשון עברית במסגרת התכנית נרחיב את ההשכלה במקצוע העברית בספרות ולשון.

    חושבים קדימה? התכנית מיועדת לסטודנטים המתעניינים בהוראה בבתי-ספר תיכוניים.

     

     

     

  • ד"ר יהושע לוינסון, ראש החוג והמדור לאגדה ולספרות עממית

    פרופ' אריאל הירשפלד, ראש המדור לספרות עברית חדשה

    פרופ' עמינדב דיקמן, המדור לספרות עברית חדשה וראש המגמה ללימודי תרגום

    ד"ר תמר הס, המדור לספרות עברית חדשה

    ד"ר שמרית פלד, המדור לספרות עברית חדשה

    פרופ' שולמית אליצור, ראש המדור לשירה ולפיוט

    ד"ר מתי הס, המדור לשירה ופיוט

    ד"ר יהושע גרנט, המדור לשירה ופיוט

    ד"ר אסתר חזון, ספרות בית שני

  • התכנית לכתיבה יוצרת

    מחפשים התנסות מעשית? אנו מציעים תכנית לימודים הכוללת קורסים בכתיבה יצירתית בשירה, בפרוזה ובכתיבה מסאית. התכנית נפרשת על פני הלימודים לתואר, במשך 3 שנים וכוללת סדנאות יסוד, סמינריונים וכתיבת עבודת גמר באחד מתחומי התכנית.
    טיפ מאיתנו! התכנית נחשבת כלימודי הדגש לסטודנטים בחוג. הקבלה לתכנית מותנית בתהליך מיון המתבסס על הגשת תיק עבודות.

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 145, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    1. המשך ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות.
    2. עיסוק במחקר ספרותי, אם באוניברסיטה, בארכיונים, מכוני מחקר, מוזיאונים.
    3. השתלבות בעמדות מפתח בהוצאות ספרים שונות במגוון משרות של כתיבה עריכה, תרגום וניהול.
    4. תעסוקה בתפקידי עריכה, כתיבה ותרגום בעולם העיתונות והאינטרנט.
    5. לימודי המשך לתעודת הוראה ועיסוק בהוראה.
    6. תעסוקה בעולם המו"לות.
    7. תעסוקה ככתבים באמצעי התקשורת השונים.
    8. עיסוק כמבקרי ספרות וכעורכים לשוניים במסגרות שונות וכעצמאיים.