• 199

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • אוהבים מוסיקה? רוצים להתפתח בתחום?

    המוסיקה תופסת מקום מרכזי בכל תרבות אנושית.

    העיסוק בהתפתחות המוסיקה, במקורותיה ובגווניה השונים בין התרבויות מציע דיון אינטלקטואלי בצד הזדמנות להעמיק את החוויה המוסיקלית עצמה.

    במסגרת הלימודים נתרכז בהיבטים העיוניים של המוסיקה - ההיסטוריים, החברתיים, האנליטיים, הקוגנטיביים והאסתטיים. נעסוק בהם ביחס לתקופות שונות, לתרבויות מערביות וחוץ-מערביות ולרפרטוארים המוגדרים קלאסיים ופופולאריים.

     

    קצת לעומק:

    תכנית הלימודים מציעה מגוון של קורסים בשלוש מגמות התמחות עיקריות: היסטוריה של המוסיקה במערב, אתנומוסיקולוגיה ותיאוריה מוסיקלית. התכנית מתמודדת עם שאלות היסוד ובכללן: דינמיקת השינוי של המוסיקה על ציר הזמן; האם המוסיקה משתנה באורח אבולוציוני, או תוך תהפוכות סגנוניות פרי יזמתם של "גאונים"? מהם החוקים התחביריים של "שפת המוסיקה"; כיצד צלילים, אקורדים או ערכים ריתמיים מצטרפים זה לזה? כיצד אנו קולטים מוסיקה ולמה היא מרגשת אותנו? כיצד מוסיקה עשויה לשקף מצב רגשי או מציאות פוליטית-חברתית? מה מאפיין תרבויות מוסיקליות שונות והאם מעבר לשוני בניהן ישנם גם גורמים אוניברסליים שמאחדים אותן? האם קיימת מוסיקה יהודית או ישראלית ייחודית, או שמא נכון יותר לדבר על "מוסיקה בתרבות היהודית או הישראלית"? מהו היחס בין מוסיקה פופולרית, מוסיקה עממית ומוסיקה אמנותית? מהו הקשר בין מגדר למוסיקה?  בחוג מלמדים חוקרים בעלי שם אשר שמים דגש על ההקשרים המקומיים, הגלובליים והרב תחומיים של המוסיקה כשפה אנושית.

    אתר החוג
     

  • המוסיקה היא שפה  שחוצה גבולות לאומיים ותרבויות. לימודי מוסיקולוגיה מציעים התמקדות בחקר המוסיקה והעמקת הידע בסגנונות השונים בעבר ובהווה.  דרך המחקר המוסיקולוגי תגיעו להבנה של התהליכים ההיסטוריים, התרבותיים, החברתיים והטכנולוגיים שמעצבים את המוסיקה ומעניקים לה משמעות. אנו גם מדגישים את הקשר שבין המוסיקה לאמנויות האחרות, ואפילו תזכו להיחשף לתפקוד המוח האנושי בהקשר של מוסיקה. מיטב המרצים המובילים בארץ בתחום המוסיקה ובמחקרה מלמדים בחוג. 
     

    הצטרפו אלינו! כי מי שחי מוזיקה, זקוק לה כמזון לנפש. 

    • לרשות הסטודנטים והחוקרים בחוג עומדת הספרייה למוסיקה, כחלק ממחלקת המדיה של ספרית הר הצופים. בספריה תמצאו ספרי מחקר, אנציקלופדיות וכתבי עת (גם בגישה אלקטרונית), תווים (יצירות כוללות של חשובי המלחינים, סדרות של תווים מתקופות שונות ותווים של יצירות בודדות במהדורות שונות), ומאגרי מידע דיגיטליים (מאגרים ביבליוגרפיים, אנציקלופדיים ומאגרי שמע). כמו-כן בספריה אוסף תקליטורים, סרטי וידאו ו- DVD ואף אוסף עשיר של תקליטי ויניל ישנים שאין להשיג בהקלטות דיגיטליות. הספרייה מצוידת בכל המכשור הנדרש על מנת לאפשר האזנה וצפייה. בנוסף לרשות הסטודנטים של החוג עומד אוסף המוסיקה האדיר של הספרייה הלאומית שב קמפוס ספרא של באוניברסיטה העברית. שם תמצאו שפע של חומר ארכיוני על זמר עברי, מוסיקה יהודית, מוסיקה ערבית, פופ-רוק ישראלי ועוד.
    • החוג מקיים מידי יום שני קונצרטים עם מיטב האמנים בארץ, והם פתוחים לתלמידי החוג ולציבור הרחב ללא תשלום.
    • קיים אפיק מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה לחוג לשנה ב'. לפרטים נוספים

     

  • יועץ לבוגר: ד״ר אסף שלג  shelleg.assaf@mail.huji.ac.il

    יועץ למוסמך: פרופ׳ נפתלי וגנר: naphtali.wagner@mail.huji.ac.il

    מזכירות: יום א' בשעות 14:30-11:30,  ימים ב'-ה' בשעות 10:00 - 13:00 

    אורלית קיסר: טלפון: 02-5883936, orlitk@savion.huji.ac.il

    עמוד הפייסבוק של החוג   https://he-il.facebook.com/HUJI.Musicology/

  • הלימודים בתכנית מעמיקים בשני נושאים מרכזיים:

    תולדות המוסיקה המערבית – נעסוק בהיסטוריה של המוסיקה מראשיתה המתועדת ועד ימינו (ימי-הביניים, רנסאנס, בארוק, קלאסיקה, רומנטיקה, בין רומנטיקה ומודרניזם, המוסיקה במאה ה-20, מוסיקה בת-זמננו) בהקשריה התרבותיים והחברתיים השונים.

    השפה המוסיקלית המערבית – נרחיב בלימודי תאוריה ואנאליזה של מוסיקה טונלית ואטונלית (הרמוניה, קונטרפונקט, סולפז' ושיטות ניתוח).הסטודנטים בתכנית ייהנו מלימודים בנושאים נוספים כדוגמת: מוסיקה חוץ-מערבית, מוסיקה יהודית, מוסיקה פופולרית, פסיכואקוסטיקה ותורת הכלים, סוגיות באסתטיקה מוסיקלית, יסודות אידאולוגיים במוסיקה, קוגניציה מוסיקלית ועוד.

  • 64 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  • מסלול  דו חוגי  המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

     

     

  • פרופ' אדווין סרוסי-  חוקר מוזיקה יהודית ישראלי המתמחה בחקר המוזיקה של  יהודי צפון אפריקה, האימפריה העות'מאנית, ומוזיקה ישראלית פופולארית. מופקד על הקתדרה למוזיקולוגיה על שם עמנואל אלכסנדר באוניברסיטה העברית, ראש בית הספר לאמנויות. 

    פרופ' רות הכהן-פינצ'ובר- חוקרת מוסיקה ותרבות, פרופסור בחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים בקתדרה על שם ארתור רובינשטיין וזוכת        פרס קינקלדיי לספר הטוב ביותר במוסיקולוגיה בשנת 2012 מטעם האיגוד האמריקאי למוסיקולוגיה.

    פרופ' נפתלי וגנר- פרופסור חבר באוניברסיטה העברית אשר הלחין מחזות רבים עבור תאטרון החאן. פיתח לומדה מוזיקלית בבית התוכנה "קסנדו". חוקר נושאים רבים ובהם אפיון סגנוני-מוזיקלי של אוצר שירי הביטלס ובחינה של קורפוסים שונים בשדה  הזמר העברי. 

    ד"ר רוני גרנות – מרצה בכירה, מופקדת על הדוכן ע"ש קלריסה ופרד דוידסון. חוקרת את התחום של קוגניציה מוסיקלית. מחקריה עוסקים בקשר בין תאוריה מוסיקלית וקוגניציה, היבטים גנטיים של זיכרון מוסיקלי, מוסיקה ורגשות, קשרים בין מוסיקה לבין חושים אחרים ותופעת הזייפנות. 

    ד"ר יוסי מורי – מרצה בכיר והיסטוריון של מוסיקה. מתמחה בשירה ובליטורגיה של הכנסייה הנוצרית בימי-הביניים, תוך שימת דגש על הקשר שבין פולחן, אידיאולוגיה ומוסיקה.

    ד"ר אסף שלג - מרצה בכיר. מחקריו מתמקדים במוזיקות של היהודית במאה ה-20, לרבות מוסיקה אמנותית הנכתבת ע"י או על אודות יהודים באירופה, ארה"ב וישראל ועוסקים בקשת רחבה של נושאים החל מהיסטוריוגרפיה של מוסיקה אמנותית מודרנית ועד לתשתיות התאולוגיות של מוסיקה אמנותית בישראל.

  • תכנית המשלבת לימודים באוניברסיטה ולימודים באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים. לפרטים נוספים

    תכנית מיוחדת לתואר שני (מוסמך) בשיתוף מכללת דוד ילין לחינוך בתחום תרפיה במוסיקה. 

     

     

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • מבחן כניסה חוגי להרשמה יש לפנות למזכירת החוג.

    פטור מבחינת הכניסה- מועמדים שלמדו בתיכון במסגרת מגמה מעשית ועיונית במוזיקה, שכללה לימודי יסוד של תיאוריה מוזיקלית ופיתוח שמיעה, פטורים מבחינת הכניסה.

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי

  • 50%/50%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • 550 רב תחומי

  • קבלה 'על תנאי' 

    מועמדים שחסרה להם בחינת בגרות במקצוע אחד בלבד, יוכלו להתקבל כ'תלמידים על תנאי' אם יעמדו בתנאים הבאים:

    1. המקצוע החסר אינו אנגלית 

    2. אם הציון המשוקלל (של ממוצע תעודת הבגרות עם הבחינה הפסיכומטרית) יעמוד בסף הקבלה כאשר מציבים במקצוע החסר ציון 40

    על מועמדים אלו להפנות בקשה לדיון בוועדת ערעורים. במעמד 'על תנאי' ניתן ללמוד במשך שנה אחת בלבד. על הסטודנטים להשלים את תעודת הבגרות על מנת להמשיך בלימודיהם.

    עמוד ה פקולטה

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • קיים

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו. 

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם. 

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים. כל המועמדים חייבים למסור גיליון ציונים, שכולל את הממוצע המשוקלל למזכירות לענייני תלמידים ב פקולטה , חדר 4319 במדעי הרוח.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • בוגרי החוג המשיכו את דרכם המקצועית במסלולים הבאים:

    1. המשך ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות מובילות אחרות.
    2. עיסוק במחקר מוזיקלי, אם באוניברסיטה, בארכיונים, מכוני מחקר, מוזיאונים.
    3. לימודי המשך לתעודת הוראה ועיסוק בהוראה.
    4. המשך ללימודים מתקדמים / לימודי תעודה ועיסוק בתרפיה באמצעות מוזיקה או השתלבות בגופים מוסיקליים אחרים.
    5. תעסוקה בתקשורת – כמסקרים, מבקרים, בעלי טורים ועוד. בכתיבה אודות מוסיקה, ריקוד ותרבות בעיתונות הכתובה, המשודרת והאלקטרונית.