• 198

  • מדעי הרוח

  • הר הצופים

  • אוהבים תאטרון ורוצים לדעת יותר?

    תיאטרון הוא אמנות רב-תחומית (משחק, דרמה, עיצוב תלבושות, אמנות פלסטית, מוזיקה, מחול, עיצוב במה ועוד) והוא חלק בלתי נפרד מחיי החברה והתרבות. תיאטרון קיים גם על בימת התיאטרון וגם במרחב הציבורי. תיאטרון זאת גם אמנות של שמחה, של אקטיביזם ושל מחשבה. החוג  שלנו  מכשיר להעמיק ולהבין את עולם התיאטרון והמופע תוך שילוב של לימודים עיוניים ומעשיים באמצעות ראייה רב-תחומית. החוג שלנו מציע להיפגש עם העבר, ההווה והעתיד של אמנויות הבמה. אנחנו מלמדים לחקור ולחוות תיאטרון, להבין פרפורמנס ולפתח כלים להבנה וניתוח יצירות תיאטרון ולהבנת העולם דרך הדרמה וה פרפורמנס העכשווי.

    הלימודים בחוג כוללים היכרות עם גישות תיאורטיות מדיסציפלינות שונות ומגוונות, דרכן ניתן להעמיק בהבנת האופי הרב תחומי של אמנות התיאטרון. הדגש המהותי בשיטה זאת יושם על היצירה העכשווית בעולם, בארץ ובעיר ירושלים, המהווה זירה ניסיונית מרתקת וייחודית בתחומי התיאטרון והפרפורמנס.

     

    קצת לעומק:

    הלימודים בחוג מקנים כלים מחקריים לעיסוק בעולם התיאטרון והמופע ומפתחים חשיבה ביקורתית מרכזית בשיח העכשווי בבחינת תהליכים היסטוריים, פוליטיים וחברתיים. במסגרת הלימודים לתואר ראשון לומדים על תולדות התיאטרון והפרפורמנס, מתנסים  בשיטות שונות של ניתוח יצירות בימתיות ובמופעים תלויי מקום.

    בין הנושאים הנלמדים: שיטות משחק ובימוי, תרפיה באמנות, תיאטרון בקהילה, כתיבה דרמטית, בימוי, עבודות קול, אמנות רדיו, פודקאסט ופרפורמנס והתיאטרון היהודי. דגש מיוחד מושם על היצירות העכשוויות החוצות את הגבולות הדיסציפלינריים.

    לצד השיעורים העיוניים מתקיימים בחוג שיעורי מעבדה, סדנאות וכיתות אמן המפגישים את הסטודנטים עם דמויות מרכזיות בתחומי התיאטרון והפרפורמנס. בשנה ג' כל סטודנט מפתח פרוייקט גמר אמנותי יצירתי בנושאים שהוא בחר. מספר קורסים בכל שנה מתקיימים במרחב הציבורי והתלמידים יוצאים  מכותלי האוניברסיטה ללמידה ומחקר במרחב, לביקורים בהצגות, מופעים ואירועי אמנות. במסגרת הלימודים קיימת גם האפשרות לקיים קורס התמחות במוסד מרכזי בירושלים בתחום התיאטרון והמופע (הזירה הבינתחומית, תיאטרון הקרון, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה בבית הנסן ועוד).


    אתר החוג

     

  • לימודי הדגש -  בנוסף ללימודי תיאטרון ופרפורמנס, קיימת אפשרות בתכנית הלימודים ללימודי הדגש בתיאטרון יישומי (תיאטרון ותרפיה ותיאטרון וקהילה) ותיאטרון יהודי. בנוסף ללימודי הליבה של החוג נלמדים סמינר, סדנאות ומעבדת מחקר בתחום הנבחר.

    קרן בילי קריסטל – שלום דרך אמנויות הבמה היא תכנית המוקדשת לחיפוש דרכים לקידום דיאלוג בין יהודים לערבים, התכנית נוצרה הודות לתרומתו הנדיבה של השחקן האמריקאי היהודי הנודע בילי קריסטל. התכנית מציעה קשת של סדנאות שמטרתן גישור חברתי ותרבותי.

    קרן פרדריך לאו – הקרן תומכת בקיום קורסים וסדנאות השמים דגש על השילוב בין מוסיקה לאמנויות הבמה ותאטרון מוסיקלי.

     

    למה ללמוד אצלנו?
    החוג לתולדות התיאטרון הוא החוג הותיק בארץ העוסק בחקר תיאטרון ומופע. המרצים והאמנים המלמדים בחוג נמנים עם חוקרים ויוצרים המובילים בתחום. בוגרי החוג משתלבים בהצלחה במחקר ובעולם התיאטרון והתרבות- בהוראת התיאטרון באוניברסיטאות, בעבודה כמחזים ודרמטורגים בתיאטראות בארץ ובעולם, בעריכת תכניות ובניהול פסטיבלים מרכזיים כגון פסטיבל ישראל.


    הנכן/ם מוזמנות ומוזמנים לחוג שהוא בית
    החוג לתיאטרון הוא מרחב ללימוד ומחקר, שבמסגרתו פועלת קהילה תומכת ובטוחה של סטודנטים, מרצים וצוות מינהלי. אנחנו מאמינים כי לידע הנוצר ומועבר בתהליך דיאלוגי יש ערך מיוחד, והחוג הוא בית לדיון, ליצירה ולמחקר, הפתוח לכל אחד ואחת. 

     

     פטור משכר לימוד למועמדים שהשתתפו או זכו בהיותם תלמידי תיכון באולימפיאדות בינלאומיות בתחומים מדעיים ופטור משכר לימוד למשתתפי או זוכי חידון התנ"ך העולמי לפרטים נוספים לחצו כאן

     

  • ראש החוג: ד"ר דיאגו רוטמן diego.rotman@mail.huji.ac.il

    יועצת החוג: ד"ר אולגה לויטן levitanolga6@gmail.com

    מזכירות החוג: גב' אורלית קיסר - טלפון: 02-5883936 orlitk@savion.huji.ac.il

    שעות הקבלה: יום א' 14:30-11:30,  ימים ב'-ה' בשעות 10:00 - 13:00, חדר 4607

     

    רוצים לשמוע יותר מסטודנטית בחוג? 

    ניתן ליצור קשר עם נציגת הסטודנטים, אברה לוין, שתשמח לענות לכל שאלה, להיפגש אתכן ואתכם ולהכיר לכן/ם את החוג המיוחד שלנו: avrah.levine@mail.huji.ac.il

     

  • הלימודים מתקיימים במתכונת תלת שנתית הדרגתית. בשנה הראשונה לומדים הסטודנטים את יסודות הדיסציפלינה, מפתחים חשיבה ביקורתית, מתנסים ביצירה בימיתית ומגבשים את צעדיהם הראשונים כ״חוקרי תיאטרון ומופע״.
    בשנה הראשונה נלמדים קורסי ליבה המספקים ידע בהיסטוריה של התיאטרון מאז יוון העתיקה ועד ימינו, מטרגדיה וקומדיה עד מופעים וירטואלים, תוך התעמקות בסוגיות מרכזיות, הצגת שיטות מחקר וגישות שונות לניתוח יצירות תיאטרון ומופע, כמו גם בתורות הדרמה, הבימוי והמשחק.
    בשנים ב' וג' הסטודנטים לומדים קורסי בחירה וסמינרים מעמיקים העוסקים במגוון רחב של נושאים ותחומים תוך שימת דגש על תיאטרון מופע עכשוויים ומקומיים. ישנם מגוון קורסים המשלבים היבטים עיוניים והיבטים מעשיים.

     

  • 65 נ"ז (כולל קורסי " אבני פינה ")

  •  מסלול דו חוגי המשלב לימודים עם חוג נוסף מתוך טבלת הצירופים

     

    השילובים המומלצים עם לימודי התאטרון הם החוגים ללימודי אסיה, היסטוריה, חינוך, פסיכולוגיה, מנהל עסקים, ספרות, סוציולוגיה, משפטים ותקשורת. מוזמנים/ות להתייעץ איתנו לגבי שילובים אפשריים נוספים!

     

  • ד''ר אולגה לויטן - חוקרת ומבקרת תאטרון. תחומי מחקרה קשורים לסוגיות של בין-תרבותיות ורב-תרבותיות בתאטרון, תאטרון רוסי מודרניסטי, תאטרון ישראלי ותאטרון לילדים. ב-2014 הקימה קבוצת מחקר ישראלית-גרמנית שעוסקת בנושא "אמנויות המופע בתרבות המערבית הפוסט-קולוניאלית: מופעים קהילתיים רב-תרבותיים בירושלים ובברלין".

    ד''ר מיכאל מוריס-רייך - מחזאי, דרמטורג, מנחה כתיבה, חוקר ומרצה. מחזותיו עלו בתאטרונים שונים בישראל, ובהם התאטרון העירוני חיפה, תמונע, צוותא תל אביב, פסטיבל "פותחים מסך", תאטרון בית לסין ופסטיבל עכו. כמו כן כתב מחזות זמר לקבוצות נוער, שזכו בפרסים של משרד החינוך ומשרד העלייה והקליטה. מלמד כתיבה לבמה וכתיבה בהשראת מקורות יהודיים  באוניברסיטה העברית, שיתף פעולה עם אמני במה מרכזיים בתאטרון הישראלי וביניהם – ישראל (פולי) פוליאקוב (מקבוצת "הגשש החיוור"), אמנון מסקין, חנה רוט, עדנה פלידל, שמואל הספרי ורוני ניניו.

    ד"ר עמרי סמית - חוקר תאטרון ומתרגם דרמה, בעל תואר שלישי מטעם אוניברסיטת תל אביב ובוגר הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב. סמית מלמד וחוקר נושאים מתחום תולדות התאטרון והדרמה בעולם המערבי: התאטרון באיטליה ובאנגליה בעת המודרנית המוקדמת, רטוריקה קלאסית בדרמה השייקספירית, וייצוגי רגשות בתאטרון הרנסנס האנגלי. מחקריו האחרונים הוקדשו לקומדיות האיטלקיות החלוציות של הרנסנס האיטלקי, הקרויות בעגה המקצועית "קומדיות למדניות".

    ד''ר סוזאנה פנדזיק - דרמה-תרפיסטית בכירה האחראית לתחום זה בחוג. ד"ר פנדזיק היא חוקרת תאטרון, במאית, משוררת ומדריכה מוסמכת מטעם האיגוד הישראלי לתרפיה ע"י יצירה והבעה. היא חברה באיגוד האמריקני (NADTA) ובאיגוד הבריטי (BADTh) לדרמה-תרפיה. היא גם חברת כבוד באיגוד השוויצרי לדרמה-תרפיה. ד"ר פנדזיק מטפלת ביחידים ובקבוצות, מדריכה אנשי מקצוע ומעבירה סדנאות בארץ וברחבי העולם.

    ד''ר דיאגו רוטמן - חוקר, אמן רב-תחומי ואוצר. ערך את הספר "הערה – אמנות עצמאית בירושלים בתחילת המאה ה-20" יחד עם לאה מאואס ורונן אידלמן. את עבודת הדוקטורט שלו "פרפורמנס כביקורת תרבות: על התאטרון של דזשיגאן ושומאכער (1980-1927)", ואת עבודת המ"א שלו "יידיש טעאטער אין ישראל (1948-1943)", כתב תחת הנחייתם המשותפת של פרופ' גלית חזן-רוקם ופרופ' יחיאל שיינטוך באוניברסיטה העברית.

    ד''ר ז'וזף שפרינצק - אמן קול ופרפורמנס-ארט, מורה וחוקר, מראשוני משוררי הסאונד בישראל. תחומי מחקרו כוללים אמנות קול והגשה קולית של טקסט, אמנות סאונד ו-Soundscape ככלי מחקר תרבותי, ופואטיקה של טכנולוגיות אודיו-ויזואליות. מלמד אמנות סאונד וסדנאות קול באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים ובאוניברסיטה העברית.

    מר שי בר יעקב - במאי, חוקר ומבקר תאטרון. מאז שנת 2000 משמש כמבקר התאטרון של העיתון "ידיעות אחרונות" ועובד כמבקר תאטרון בגלי צה"ל. לפני שהפך למבקר עבד כבמאי תאטרון בקבוצות שונות בארץ ובחו"ל, וכן שימש כעוזר למנהל האמנותי בתאטרון החאן בשנות ה-80. בר יעקב עוסק בחקר הבימוי כתאוריה וכפרקטיקה, בתאטרון שייקספירי עכשווי ובגבריות בתאטרון האמריקני המודרני.

    גב' נירה מוזר - במאית וחוקרת תאטרון. תחומי מחקרה הם תאטרון קהילתי, תאטרון מחול-נכות ומופעי אנשים עם מוגבלויות פיזיות. היא משמשת כבמאית של קבוצת התאטרון "קהילה נגישה" בבת-ים. מופעיה "הסלון של פלורה", "זולת", ו"קובה פרידרייז" השתתפו בפסטיבלים ארציים של תאטרון קהילתי. נירה מלמדת בחוג את שיעור המעבדה "תאטרון קהילתי", ובמהלך השנים 2012-2007, שימשה כמנחה של פרויקט תאטרוני משותף לסטודנטים בחוג ולפעילים מ"המרכז חיים עצמאים" של עמותת נכים עכשיו.

    גב' עמנואלה עמיחי - במאית וכוריאוגרפית המשלבת בעבודותיה תאטרון, מחול, וידאו ופרפורמנס. למדה פרפורמנס, מחול ותאטרון בביה"ס "סטלה אדלר" בניו יורק, בביה"ס ניסן נתיב בתל אביב, וב-Steps, ניו יורק. עבודות הבימוי והוידיאו-דאנס שלה הוצגו בפסטיבלים בארץ ובעולם. כיהנה כחברת ועדת הפרינג' וכמנהלת אמנותית שותפה בתאטרון המעבדה בירושלים. כמו כן, הייתה ראש תחום למחול בעמותת מתא"ן. עבור הצגתה "העצב של השכן עמוק יותר" זכתה בתו האיכות כאחד משלושת המופעים החזותיים הטובים באירופה לשנת 2013 מטעם ועדתMove Award האירופית.

    פרופ' אמריטוס יהודה מורלי

    ד"ר זהבית שטרן

    גב' שלומית כהן סקלי

    ד"ר עירא אברני
     

  • לסטודנטים מוצעת מערכת של לימודים תחומיים המיועדת להרחבת הידע התאורטי, לצד ניסיון מעשי בשני תחומים:

    ♦ תרפיה וטיפול באמנויות הבמה-תיאטרון יישומי
     

    ♦ תיאטרון יהודי
    תכניות הלימוד בשני התחומים מושתתות על שלושה מרכיבים: קורסים מרכזיים בתחום, מסגרות המאפשרות פרויקטים אישיים מעשיים ושני קורסים בתחום הנלמד מחוגים אחרים.

     

    חדש!

    ♦ תעודת הוראה בתיאטרון
    עם המעבר לשנה שנייה, ניתן לשלב את הלימודים בחוג עם לימודי תעודת הוראה בתיאטרון ולסיים בשלוש שנים לימודי תואר בוגר + תעודת הוראה. לפרטים


    ♦ תכנית לימודים ייעודית לבוגרי בתי ספר למשחק - הסטודיו למשחק ניסן נתיב, בית הספר לתיאטרון חזותי, בית הספר מוסררה, בית הספר לאמנויות המילה.
    בוגרות ובוגרים של בתי ספר אלו ומוזמנים להמשיך ולהעמיק את לימודיהם בחקר התיאטרון והאמנויות מזוויות נוספות וכך להשלים תואר ראשון באוניברסיטה העברית.
    במסגרת שיתוף הפעולה בין האוניברסיטה העברית לבתי ספר אלו, החוג ללימודי התיאטרון מעניק לכם הכרה (פטור מלימודים) של נקודות זכות לתואר, שיכולה להגיע אף להיקף של עד 30 נ"ז  (כ- 15 קורסים אקדמיים!), תלוי בית ספר למשחק. 

     

  • ציון 85/רמה ׳בסיסי׳

  • ציון 105, נדרש במקרים בהם שפת ההוראה בתיכון אינה עברית

  • ציון פסיכומטרי רב תחומי , ציון פסיכומטרי בדגש כמותי , ציון פסיכומטרי בדגש מילולי

  • 50%/50%, 70%/30%

  • 50%/50% (רלוונטי עבור כל מסלולי המכינה)

  • 50%/50% (לא רלוונטי כאשר יש קבלה ישירה לבעלי תואר)

  • קיימת

  • ערוץ קבלה רלוונטי. יש לפנות למדור רישום וקבלה בכדי לבדוק סיכויי קבלה

  • ערוץ קבלה רלוונטי

לבדיקת סיכויי קבלה, תנאי קבלה לשנה א
  • נדרש

  • לבעלי תעודת בגרות שאינה ישראלית

  • 600 רב תחומי

  • 32 נ״ז לכל הפחות

  • התאמה בין לימודים קודמים לדרישות החוג

  • 1. נדרשת עמידה בתנאי המעבר לשנה ב' במוסד בו למדו.

    2. נדרש ציון ממוצע 75 ומעלה בחוג בו הם מבקשים להמשיך לימודיהם.

    יתקבלו המועמדים המתאימים ביותר לאחר דיון בוועדת הקבלה של החוג ובאישור ועדת ההוראה של ה פקולטה . ועדת הקבלה תקבע את תכנית הלימודים הסופית לתואר של אלה שיתקבלו, שעשוייה לכלול השלמת לימודים לפי הצורך. הדיון בבקשות נערך בדרך כלל סמוך לפתיחת שנת הלימודים.

    לתשומת לב:

    • בעלי לימודים אקדמיים שאינם עומדים בדרישות הנ"ל יוכלו להתקבל ללימודי שנה א' אם יעמדו בתנאי הקבלה. לימודיהם הקודמים ייזקפו לזכותם על פי המלצת יועצי החוגים, ובאישור ועדת הוראה.
    • תואר בוגר האוניברסיטה העברית יינתן רק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטה העברית תכנית מלאה של שנה ג' לפחות בכל חוג בהיקף של שליש לפחות מלימודי התואר. לימודים אלה יכללו את כל הסמינריונים שהסטודנטים חייבים בהם.

  • הלימודים בחוג מהווים תשתית פורה לפעילות ותעסוקה עתידיות במחקר ובביקורת תאטרון, בניהול מוסדות אמנות ובתי תאטראות, בעבודה ארכיונית, בהוראה, בחינוך פורמלי ולא פורמלי, בטיפול ותרפיה באמצעות אמנויות הבמה, בהפקה ובניהול אירועים אמנותיים.

    בוגרי החוג השתלבו בצמתים המרכזיים בפעילות התאטרונית בישראל.